Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Visit hos en ung moder på 1630-talet.
Gravyr af Abraham Bosse.
Till hälften påklädd mottar den nyblifna modern i sängen sina väninnors lyckönskningar
öfver händelsen. Sängen, med ståtliga panascher i alla fyra hörnen, prydes upptill af en broderad
s. k. gouttière. Bakom gardinerna framskymtar en indiskret herre, som vill höra och lära af
damernas oförbehållsamma samspråk. Puffärmar äro moderna, håret är uppkammadt i valkar
åt sidorna. Ingen har bättre än Abraham Bosse (född i Tours 1602, död 1676) skildrat det franska
folket under Ludvig XIII och hans maka, den spanskfödda Änne d’Autriche. Det kan ej nekas,
att man ganska tydligt ser det franska behaget pä lians gravyrer. De tala om en sällskapston,
som redan började imponera på det öfriga Europa. Hvad dräkten beträffar, rönte den inflytande
af vissa lyxförbud, utfärdade af Richelieu för att stöda den franska industrien. Särskildt var
lagen sträng mot guld- och silfverbroderier. Liksom drottningens bror, Filip IV i Spanien,
ansträngde man sig att motarbeta spetskragen, och damerna fingo slutligen nöja sig med släta
hvita kragar.
155
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>