- Project Runeberg -  Om en kristen människas frihet : jämte Ett sändebrev till påven Leo X /
14

(1916) [MARC] [MARC] Author: Martin Luther Translator: Gustaf Norrman
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ännu djupare, nämligen i den förnedrande andliga träldomen
som påvekyrkan drivit själarna in i framför allt genom sin
sakramentsförvaltning och sakramentslära. Av kyrkans sju
sakrament erkänner Luther här endast dopet och nattvarden
samt med viss tvekan även boten.

Vad särskilt angår nattvarden, som han anser vara svårast
förvrängd och missbrukad — den har varit i "tredubbel
babylonisk fångenskap" — förkastar han både att kalken undandras
lekmän, transsubstantiationsläran (brödets förvandling) och
framför allt mässoffret, varmed nattvarden, i stället för att
enligt instiftelsen vara Kristi "testamente och löfte", som
människan genom tron får del av, förvandlas till ett opus
operatum, en förtjänstfull handling, som kan fullgöras även
till förmån för frånvarande, to.m. för de i skärselden fångna
själarna. Ja, alla de heliga sakramenten är ju av Kristus
instiftade nådemedel, genom vilka han ger syndare
frälsningens nåd. Men kyrkan hade förvrängt dem till att bli lika
många andliga tvångsmedel i en härsklysten hierarkis tjänst.

Även denna bok blev spridd vida omkring, särskilt inom
den lärda världen, både i Tyskland och i andra länder. Luther
var beredd på att den på många håll skulle väcka motvilja och
opposition. Teologerna vid universitetet i Paris jämställde den
med Koranen, och Henrik VIII av England utgav en
motskrift, som gav honom äretiteln "trons försvarare".

Hur kunde Luther och hans vänner under sådana
omständigheter vänta något gynnsamt resultat av ovan
berörda försök till försoning? Hur vågade de hoppas något så
orimligt, som att den stolte kyrkofursten och njutningslystne
renässansmannen på påvestolen frivilligt skulle avstå från sin
maktställning med all dess härlighet och glans och nöja sig
med en så blygsam position, som Luther föreslår honom i sitt
brev? Läser man detta brev uppmärksamt, så finner man
snart, hur lite Luther i själva verket trodde på någon fredlig
lösning av konflikten.

För övrigt - var någon enfaldig nog att hoppas på en

14

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 13:22:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/krfrihet/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free