Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
påpekar nu, hurusom den nyare arkeologiska
forskningen med bestämdhet fastslagit, att Pauli lära
om människans genom Kristus vunna befrielse från
slaveriet under synden har sin förebild i den antika
hednavärldens praxis med hänsyn till slavars
frigivning, och att överensstämmelsen härvidlag
sträcker sig ända till den terminologi, som Paulus
använder. Man känner numera, särskilt från Delphi, men
även från andra håll, en stor mängd inskrifter, som
gjort oss bekanta med de rättsformer, enligt vilka
en slavs frigörelse vanligen ägde rum i den antika
hednavärlden. Det väsentliga i denna process
utgjordes av ett fingerat inköp av slaven genom en
gudomlighet: den hittillsvarande herren kommer med
slaven till templet, säljer honom där åt guden, och
erhåller ur tempelkassan köpeskillingen, som slaven
i verkligheten förut deponerat av sina besparingar.
Härmed är slaven gudens egendom, men icke hans
tempelslav, utan hans skyddsling; gentemot
människorna och framför allt gentemot sin förutvarande
herre är han fullkomligt fri, på sin höjd har han
mot denne senare några pietetsplikter att fylla.
Över hela frigivningsakten, som försiggick i vittnens
närvaro, uppsattes protokoll enligt följande
formulär:
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>