Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
tankevirrvarr konstruera fram en fast och någorlunda
enhetlig lärobyggnad. Pfleiderer skriver härom
följande [1]: Den för hela denna teologi så
karaktäristiska sammanflätningen av heterogena tankelinjer
visar sig slutligen särskilt tydligt i Pauli bedömande
av religionshistorien och i hans förväntan angående
de yttersta tingen. Hedendomen är än den i
mänsklighetens gudomliga uppfostran anordnade perioden
av religiös omyndighet och okunnighet, än ett
gudlöst, av den gudomliga vreden drabbat avfall från
den uppenbarade guden. Judarna äro förbundsfolket,
föremålet för guds kärlek för fädernas skull, och
samtidigt dock förkastat, förhärdat i olydnad, satt
efter hedningarna, visserligen med hopp om slutligt
återupptagande. Den mosaiska lagen är å ena sidan
helig och andlig, rättfärdig och god och given till
livet, å andra sidan en dödande bokstav, som endast
åstadkommer vrede, endast framkallar överträdelser,
en blott för bestämd tid insatt pedagog och
förmyndare, som står på samma linje som de hedniska
elementarmakterna. Även i hednavärlden finns det
en naturlig, i hjärtat skriven sedelag och en social
ordning, som tjänar det goda, även en på ädla mål
riktad prisvärd strävan; likväl ha alla människor
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>