Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
lekmän gör ett högst sympatiskt intryck genom sin
— trots den lärda apparaten — konstnärliga, ofta
poetiskt färgade framställning. Deissmanns
framskjutna ställning som frisinnad teolog belyses
måhända bäst därav att han på tal om konflikten
mellan kritisk vetenskaplighet och ortodox fromhet
gillande citerar Hans Thomas yttrande, att om en
syndare målar vackra bilder, så är detta välsignelserikare
än om en from man målar dåliga. Men den
modärna Jesuskult, i vars armar Deissmann som så
många andra modärna teologer har kastat sig,
förleder alltsomoftast denna själfulle och högt bildade
man till hart när otroliga smaklösheter. Ett
exempel blott!
Utgångspunkten bilda Jesu ord i Matth. 10: 28
»säljas icke två sparvar för ett ass» resp. Luk. 12: 6
»säljas icke fem sparvar för två ass». Nu har man
för några år sedan i Aegeira upptäckt ett fragment
av den s. k. Diokletianska maximaltariffen, som
anger det högsta i romerska riket tillåtna marknadspriset
på allehanda handelsartiklar, däribland även
sparvar. Enligt denna tariff, som gällde för en något
senare tid än den varunder Jesus antages ha verkat,
var torgpriset för tio sparvar fastslaget till högst
29 pfennig i nutida tyskt mynt; efter de ovan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>