- Project Runeberg -  Kinematografien, ett bildningsmedel /
4

(1914) [MARC] [MARC] Author: Frans Hallgren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Ur kinematografiens teknik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

av denna framställning.[1] Men då de tekniska framstegen
beträffande såväl själva uppfinningen som framställningssättet
annars i icke obetydlig mån kunna ha att göra med
kinematografiens lämplighet i folkbildningssyfte, torde några enkla
huvuddrag därom ej vara alldeles ur vägen.

Rätt ofta har uppdragits en jämförelse mellan den
ljuskänsliga fotograferingsplåten och ögats näthinna, mellan ögat
självt och kameran. Denna jämförelse torde med ännu större
skäl kunna uppställas mellan ögat och den för »levande bilder»
avsedda upptagningsapparaten, då ljusintrycken ju i denna
kunna mottagas så tätt efter varandra att därmed erhållas de
nästan omedelbart efter varandra följande tidsmomenten av
en handling, liksom ljusintrycken på vår näthinna kunna ha
framkommit ur en handling, vilken som sådan blir mer eller
mindre klart bevarad i vårt föreställningsliv.

Det är likväl ej alla de små momenten av en rörelse
eller handling, som upptagas och sedan återgivas av
kinematografen, men så många, som på en viss tidrymd behöva
sammanföras, för att vårt iakttagande ej skall förmå särskilja
dem från varandra utan i stället låta dessa tätt efter varandra
följande rörelsemoment sammanflyta till en skenbart oavbruten
rörelse.

Den kinematografiska uppfinningen, möjligheten för att
en »levande bild» skall uppkomma, beror då egentligen på
en slags ofullkomlighet hos åskådaren själv. Enligt somliga
författares mening skulle denna huvudsakligen vara av
psykisk art, egentligen ett slags villfarelse, enligt andras av
fysiologisk natur, d. v. s. en ofullkomlighet hos vårt synorgan.

Huru troget dessa bilder återgiva en verklig
handling, så är själva rörelsen å bilden dock en illusion och
därmed också ett psykiskt förlopp. För den ärade läsaren,


[1]
Den ärade läsare, som särskilt intresserar sig för en detaljerad
teknisk framställning över detta ämne ber jag få hänvisa till Paul Liesegangs
»Handbuch der praktischen Kinematographie» m. fl. (Se litteraturförteckningen.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:50:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kinemato/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free