- Project Runeberg -  Søren Kierkegaard som filosof /
68

(1892) Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Søren Kierkegaards Filosofi - A. Erkendelsesteori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ledes, ikke paa et Hvad, paa den personlige Inderlighed
og Energi, ikke paa det Indhold, til hvilket denne
Inderlighed knytter sig. Og med den objektive Uvished, med
den Modsigelse, Indholdet frembyder for den, der i
personlig Existents skal fastholde det, stiger Inderligheden
og Lidenskaben. Sandheden er et Vovestykke. Til
Sætningen, at Subjektiviteten er Sandheden, svarer den anden
Sætning, at Sandheden (objektivt set) er Paradoxet
(p. 151). —

Ved denne sin berømte Sætning, at Subjektiviteten
er Sandheden, har Kierkegaard skærpet den Lessingske
Sætning, at kun i evig Stræben kan man forholde sig til
Sandheden. Hele Værdien flyttes over fra den objektive
(dogmatiske) til den subjektive (psykologiske) Pol.
Meningen er egentligt den: kun da har Sandheden Værdi,
naar den tilegnes og fastholdes i personlig Følelse og
Stræben. Det er Sandhedens personlige Næringsværdi,
der er det Afgørende. Maalestokken ligger i den
Bevægelse, der vækkes i Personlighedens indre Liv.

Egentligt har Søren Kierkegaard hermed paa sin Vis
udtalt det Samme, som Ludwig Feuerbach faa Aar forud
hævdede i »TVesen des Christenthums« i den Sætning, at
Teologi er Psykologi. (»TVesen des Christenthums«
udkom 1841, »Uvidenskabelig Efterskrift« 1846.
Kierkegaard henviser i denne Bog, og allerede i »Stadier paa
Livets Vej« udtrykkeligt til Feuerbachs Opfattelse af
Kristendommen.) Kun ved en Inkonsekvents kan
Kierkegaard fordre et bestemt Indhold, en bestemt objektiv Tro
af Subjektiviteten: Hovedsagen er, at denne er i
Tilstand af Sandhedsstræben; hvad den forholder sig til, maa
være ligegyldigt. Det maa være det personlige Livs
Fylde og Højde, som det kommer an paa, og det maa
foreløbigt staa som et aabent Spørgsmaal, om et vist be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 23:55:58 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkegfil/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free