- Project Runeberg -  Våra teater-förhållanden. Betraktelser och uppsatser /
146

(1870) [MARC] Author: Ludvig Josephson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Artisterne, Publiken och Kritiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

liksom andra nationer få smak för och bidraga till
att uppfostra en sådan nationel repertoir som alla
andra folk besitta, ty fransmännen, säga hvad man
vill, äro dock i sitt dramatiska författareskap, som
i allt, utpregladt nationella. Man kan lätt uppräkna
de utländska stycken som gå öfver tiljorna å
Frankrikes dramatiska teatrar. Det är ingen trångbröstad
uppfattning af eller afvoghet mot hvad andra
nationer ha frambragt; men det är ett stort folks
instinkt, som framförallt hänvisar dem till egen
historia och att skildra sin egen tid, dess seder, bruk,
förtjenster och lyten, så som de uppenbara sig kring
dem sjelfva i Paris — hvilken plats till stor del
betyder detsamma som verlden. Afven engelsmännen och
tyskarne äro öfvervägande nationella på sina teatrar,
skada blott att de förra nästan uteslutande karikera
sig sjefva och de sednare, saknande enhet i sin
egen historia, söka efter hvad som kan tillämpas på
Tyskland ur andra verldshistoriska tilldragelser i
allmänhet, och i sina moderna tendensstycken och
komedier, med Roderich Bendix i spetsen, oftast kallprata
till den grad att man tror att det är både handling
och intrig. — Men tyskt är det — och derför är
det nationella å teatern, som i allt, deras sträfvan.
Hvad opralitteraturen och dess repertoir beträffar,
måste den i hela verlden bära en kosmopolitisk
prägel. Frankrike producerar de flesta lyriska
originalstycken och flertalet af dem komma ej utom
dess gränser. England har ej någon kompositör
och Tyskland för närvarande egentligen endast Rich.
Wagner. Ett besynnerligt faktum är, att då i
sjelfva Franrike, Offenbach och hans låga genre, endast
tagit fart bland Paris’ stormande och nöjeslystna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:36:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jlteater/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free