- Project Runeberg -  Taine. En tænkerprofil /
40

(1917) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40

opfatning han altid vender tilbake til i sine egne undersøkelser
som i sin diskussion. Derfor hævder han ogsaa stadig at
historien som videnskap er skapt i de sisste 50 aar før hans egen
tid ; og det er dette han tænker paa, naar han fremhæver at
alle tidens store idéer er skapt av tyskerne: for os er det bare
en pligt at tænke dem paany.1

Men, ogsaa her mellem Hegel og Taine, finder vi en ændring i
opfatningen, en ændring som blir avgjørende for hele Taines
livsverk. Den møtes, denne tyskernes historiske opfatning, med Taines
egne iagttagelser, med det han har lært av sine egne ukritiske
ungdomsforsøk. Efter Guizots mønster hadde han git sig til at
finde ut de store lover for den historiske utvikling ; men han
hadde selv indset det forhastede og forfejlede i sine forsøk fordi han,
før han kunde finde utviklingslovene for menneskeheten, maatte
kjende mennesket selv.2 Tyskerne samlet sit arbeide i helhetssyn
over menneskeslegtens og folkeslagenes utvikling. Taine retter sit
blik fra menneskeheten til selve mennesket. Hans store indsats
i kulturhistorien er, at gjennem det psykologiske dokument som
han har til behandling — et kunstverk, et digterverk, et
filosofisk system, en religion — søker han at trænge ind helt til det
primitive psykologiske faktum som forklarer det hele ; han
sø-ker av dokumenterne ikke alene at klarlægge den historiske
utviklings gang, men ogsaa at vise den mentale struktur som
ligger til grund for den.3 Naar han i sine senere aar saa ut
over sit samlede arbeide, hævdet han bestandig, at han aldrig
hadde skrevet noget andet end psykologi. Det er ogsaa det
eneste rigtige synspunkt, naar man vil søke at trænge ind i
hans verk.

Slike idéer er det som har fyldt Taine da han i læreraaret
begyndte sin selvstændige virksomhet. Men sin arbeidsplan tro
har han først villet grundlægge sit eget system. Han har tænkt
sig sit livsverk som en stor déduction, først teorien, saa
anvendelserne, først hele systemet bygget op, saa realisere det i
politik. Paa samme maate vil han opkonstruere sit system,
først grundlægge den psykologiske teori ; saa anvendelsen av
den i en Philosophie der Geschichte. Derfor vælger han sig
til doktoravhandling en undersøkelse av sansningerne.4

Mere centralt kunde han ikke begynde sit verk.
Avhandlingen om sansningerne er ikke utgit. Men vi vet av hans filo-

1 Litt. angl. 5, s. —

5 Corr. 1, s. 22.

8 Utviklingen i Tyskland er ganske parallel. Ogsaa der grundlægges
samtidig med Taines en „Völkerpsykologie". At der er sammenhæng er
mulig. Men hvordan kan jeg ikke avgjøre.

4 Han har, efter brevene, først tænkt litt paa en avhandling om Hegel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:35:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhtaine/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free