- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
140

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

og som det store stilistiske mønster, men indenfor en
dramatisk grundramme som er sterkt præget av
klassicismens dramatiske system. Det er en idé, som
nogenlunde svarer til Drydens dengang han skrev sit drama
om Antonius og Cleopatra. Man kan kanske ogsaa
ha lov til at tro at han taler som den sidste
repræsentant for Drydens litterære kreds i Will’s
Cofifee-house, den kreds hvor Dryden var litterær diktator.

Drydens tilslutning til klassicismens litterære system
staar i pagt med den almindelige vending mot det
fornuftig avveiede og begrænsede. Hans begeistring for
Shakespeare var en stemningssak: derfor er det hans
domme om Shakespeare svinger slik som de gjør
mellem yderligheter gjennem hans lange litterære karriere,
og som et slikt utslag av en stemning tror jeg ogsaa man
maa se Drydens sene forsøk paa at bruke Shakespeares
form som dramatisk norm.

Indenfor Drydens satire betyr aaret
i68ygjennem-bruddet og høidepunktet; siden falder linjen igjen.
Hinden og panteren var nok tænkt som satire, men blev
alt mulig andet. Og efter den finder vi bare nogen
prologer til skuespil, som er let satirisk farvet. Aaret
1681 betyr altsaa i Drydens digtnings historie ikke
alene gjennembruddet og høidepunktet i hans satire,
men ogsaa avslutningen.

Forklaringen til dette ligger i tidsforholdene. Det
som dengang i 1681 gjorde Dryden til satiriker, var
først og fremst selve kampstemningen; den rev ham
med. Men det er ikke nok, lar man kampstemningen
løpe av med sig, pleier resultatet at være en sinna
mand, ingen satiriker. Hos Dryden kommer der til en
række særlige omstændigheter; det versemaal som han
har oparbeidet mesterskap i, er som skapt for satiren;
jevnbyrdige motstandere har han ingen av, saa den
som han utleverer er hjælpeløst skyllet over av
latteren; alt dette virker sammen til den overdaadige
følelse av egen styrke, som allikevel er det bærende
i Drydens satire fra hans store aar. I tiden utover

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free