- Project Runeberg -  Dryden og hans tid /
61

(1925) [MARC] Author: Herman Jæger
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Drydens opera ligger altsaa saa nær op til Miltons
digt, at man i det væsentlige maa betegne den som
en dramatisk gjengivelse av handlingen.

Drvden har paa en gang været begeistret og noget
frastødt av Paradise Lost; for ham staar det som
om den bibelske sprogbruk er et feilgrep, de teologiske
spekulationer misforstaaelser, fordi digtets ophøiede
virkning derved er motarbeidet. Han lægger ikke vegt
paa, knapt nok merke til hvad Milton vilde: «justify
the ways of God to man»; han mener at Milton har
villet skrive et epos, men ikke klart det helt ut, og
Dryden har virkelig trodd at kunne forbedre paa
Miltons verk. At Dryden av eposet gjør et drama,
kan vel ha noget av sin forklaring i Miltons eget digt;
der er det sange som næsten utelukkende bestaar av
dialog. Nogen betydning kan det vel ogsaa ha dette
Drydens syn, at et drama er et fortællende digt
overlegent fordi det kan fremstille i konkrete billeder
hvad der i digtet kun refereres. At Dryden kalder sit
arbeide «en opera» indeholder knapt andet, end at han
har tænkt sig at forhøie den sceniske virkning av
skuespillet ved musikledsagelsen. Vi maa naturligvis
tænke os en meget høitidelig musik til det; operaen
er aldrig opført, saa nogen forestilling om musikken
til den har vi ikke.

Alt i alt vidner nok Drydens Milton-opera om at
han har et visst sceneskjøn. Men alle detaljer viser
ogsaa, at han ikke er dramatiker nok, ikke psykolog,
slik at han kan gjøre det godt. Selvom han holder
sig nær opunder Miltons tekst, sniker der sig allikevel
med nogen bitte smaating, som helt forandrer
personernes karakter. Jeg har alt før nævnt at han fra
djævlekoncilet, som fatter bestemmelsen om at
ødelægge mennesket, trækker en linje over til de hollandske
Generalstater. Det har forresten paa en vis sit
for-billed hos Milton selv, der som den overbeviste
republikaner han hadde været og var, modellerte sit
djævlekoncil over the House of Lords. Drydens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:34:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jhdryden/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free