- Project Runeberg -  Slavia. Kulturbilder. Från Volga till Donau /
385

(1896) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra boken. Från Weichsel till Donau (Västslaver: polacker, slovaker, tjecher och wender) - 7. Kampen om Böhmen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

scenisk vana åt tre hundra hederliga småborgare och bönder,
landt-liga kvinnor och barn.

Det är en kolossal föreställning, som under loppet af en half
•dag bjuder på 34 deklamatoriska föredrag på rimmad blankvers
såsom text till tablåerna; 15 körer, hvardera med flere strofer,
utförda med god samsjungning af 50 män och kvinnor, klädda i hvita,
•fotsida dräkter med röda mantlar och svarta hufvuddukar med
gyllene diadem; samt till sist mer än 40 dialoger, af hvilka de flesta
hafva kulturhistoriskt värde, enär de för nära ett hundra år sedan
författats af själfva folket.

Men dragningskraften ligger dock mindre i dialogen än i den
plastiska framställningen. De 34 bibliska bilderna präglas af en
historisk trohet, måttfullhet och harmoni, fördelaktigt vittnande icke
blott om regissörens smak, utan ock om dessa landtliga artisters
sunda instinkt för det riktiga, om deras sinne för plastisk enkelhet
•och värdighet. Underlägsen är visserligen den dramatiska
framställningen, men just i den okonstnärliga repliksägningen ligger den
naiva dialogens styrka och verkan. Skådespelarna undveko all patos
och framsade de inlärda orden med en okonstlad enkelhet och
godmodighet, h varigenom passionsspelet fick sin rätta karakter. Till
•och med framställaren af frälsarens person (han hade en förträfflig
maskering och en ypperlig plastik) uttalade orden vid nattvarden
■och på korset med en okonstnärlig rättframhet, som en rutinerad
skådespelare säkerligen skulle hafva svårt att imitera.

Det egentliga passionsspelet inledes med förspel, som upptaga
hela förmiddagen. I anslående bilder med raffinerade ljuseffekter
och beundransvärdt snabba scenförändringar upprullas taflor om
skapelsen., syndafallet, syndafloden, Josefs historia, vandringen genom
öknen, David och Goliat, Tobias och Ester — allt strängt hållande
sig till den bibliska traditionen. Man skådar Gud Fader i skepnad
af en gråskäggig, ärevördig gubbe i fotsid klädnad, då han leder
fram Eva till den sofvande Adam. Man får med egna ögon se den
slingrande ormen, som på enfaldig Böhmerwald-dialekt med det
-.sköna äpplet frestar de första människorna (här dock icke ens före

Slavia. 25

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:28:10 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/jaslavia1/0436.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free