Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första boken. Från Volga till Weichsel (Ryssland) - 8. Den moderna konsten och litteraturen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
198
och helt och hållet fylles af sitt gudomliga värf, är på samma gång
en symbolisk apoteos af det veka slaviska lynnet i dess sublima
resignation.
Antokolskis konstnärliga verksamhet präglas alltigenom af en
glödande hänförelse för sitt kall, en orubblig tro på sin uppgift och
ett energiskt sträfvande mot ett högt mål trots alla yttre och inre
hinder. Nobel och äkta både såsom konstnär och personlighet,
hatar han lika mycket den formella konventionalismen som den
innehållslösa symboliken. Han kan sägas ha med sin mejsel löst
det religiösa problem, hvarpå hans landsman Ivanov offrade hela
sitt lif med penseln, och han är den konstnärliga fulländningen af
den ryske bonden, hvars händighet i träsnideri bäres af en varm
religiositet. Likasom hos så mången annan rysk konstnär,
sammansmälter hos Antokolski en plastisk realitet harmoniskt med djup
idealitet, och han förenar på ett sällsynt lyckligt sätt det specielt
ryska med det allmänt mänskliga, rysk individualitet med modern
konstnärlighet. Antokolski är på sitt område Rysslands och kanske
hela Europas främste nu lefvande konstnär af Guds nåde. *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>