- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
104

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XI. Jødedommen og kristendommen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

716
sat paa haarde prøver, og nåar trængslerne oplivede
deres haab, bragte de tillige deres synder i smerte
lig paamindelse. De ydre omstændigheder øvede
endnu altid den stærkeste indflydelse paa den
religiøse stemning.
Men den gamle gjengjældelsestro, der holdt sig
til samfundets skjæbne, tilfredsstillede ikke længere.
Allerede Deuteronomium vilde ikke, at slægten
skulde bøde for den enkeltes gjerning. Jeremias’
samtidige saa ingen mening i, at fædrene havde
spist sure druer, og at derfor sønnernes tænder var
biet sløve. Især gjorde profeten Ezekiel sig til
talsmand for den enkeltes ansvar. Han harmedes
paa de i Palæstina tilbageblevne jøder, der holdt
sig for jahvefolkets arvtagere, fordi de bodde i
det hellige land og endnu havde igjen en rest af
folkeeiendommeligheden. Hvad det gjaldt om var
at være forjættelsens arvinger. Theokratiet skulde
vedligeholdes ikke ved nationen, men ved de en
kelte retfærdige. Han fastslog, at enhver lever ved
sin egen retfærdighed og dør paa grund af sin egen
gudløshed. Hver gang skjæbnen omskiftes for den
enkelte, er det en følge af hans sædelige værd.
Profeten havde hermed en god mening. Den for
tvilede, der trodde, han maatte forgaa paa grund
af sine synder, gav han haab om ved omvendelse
og syndsforladelse at kunne ændre sin skjæbne.
Imidlertid var der noget bagvendt her, idet tilfæl
det tilslut kom til at afgjøre, hvem der var from
eller ikke. Den gamle gjengjældelseslære, der lod
dommen strække sig langt ud over enkeltlivet, inde
holdt sandhed. Derimod havde den ny lære den
fortjeneste at reise et spørgsmaal, der i lange tider
sysselsatte tænkningen.
Spørgsmaalet klædte sig i form af en tanke
strid om fromhedens løn, hvilken strid nu traadte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free