- Project Runeberg -  Israels og Judas historie i korthed /
67

(1889) [MARC] Author: Julius Wellhausen - Tema: The Holy Land, Bibliothek for de tusen hjem
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Judas redning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

679
stor dragningskraft paa det hele folk. De lagede
gudsdyrkelsen efter sin egen smag, indførte og af
skaffede, hvad de vilde, og raadede efter behag
ogsaa over den hellige skat. Om end presterne
havde forholdsvis stor magt sammensværgelsen
mod Athalia udgik ikke fra en profet, men fra en
prest var de dog kongens undergivne og maatte
gjøre efter hans paalæg, de havde ikke engang en
prestedoinstol. At jahvetjenesten i Jerusalem altid
har holdt sig renere end i Bethel og Samaria er en
paastand, der staarl strid med mere end én sikkert
bevidnet kjendsgjerning. I saa maade var der ikke
nogen væsentlig forskjel mellem Israel og Juda.
Bagslaget mod baalstjenesten gik fra Israel over til
Juda, Israel tog det første skridt. . Her gjorde man
forsøgene, og i Jerusalem uddrog man læren deraf.
Af Amos’ historie ser vi, hvilkén inderlig del endog
en liden judæisk landsby tog i hovedrigets sag.
I samme maal som Israel efter Jeroboam ll’s
død forfaldt, vokste Judas betydning., Juda lagede
sig til at ta arven. Den mand, der var redskabet
for historiens overflytning fra Israel til Juda og ud
virkede endnu en frist for det sidste rige, der var
af den mest velsignelsesrige følge for religionens
befæstelse, var profeten Jesaias. Han skiller sig
fra sine forgjængere Amos og Hoseas ved, at han
ikke som disse stod regjeringen fjernt, men sad tæt
ved statsroret og var med at afgjøre skibets kurs.
Han havde stor indftydelse, og han brugte den.
Hans virksomheds historie er tillige Judas historie
i dette tidsrum.
Sit kald fik Jesaias i kong Uzzias dødsaar,
hans ældste taler er fra begyndelsen af Ahas regje
ring. Han ser i disse-Samarias nære undergang og
truer Juda med del i den samme straf. Han gaar
i førstningen ganske i Amos’ spor og holder sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:03:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/israhist/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free