- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
176

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VIII. Modernismen i Islam och dess korantolkning. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

176

källan för dessa institutioner, som ju i sina anspråk
på absoluthet utgöra ett hinder för den fria
utveck-Ilingen. Från början fast beslutna att förneka dess
autenticitet, då den ju utgör den del av de
muhammedanska rättsurkunderna, som framför andra
bidrager till de sociala och juridiska institutionernas
orörlighet — ett axiom, som den indiska
modernismen från dess början till dess senaste
utvecklingsskede omfattatᶜᶜ — älska de icke desto mindre att
åberopa den, då de i densamma här och där finna
en tanke uttalad, som kommer deras egna
strävanden till pass. Även eljest står deras uppfattning
av lagväsendets utveckling i islam på enskilda
punkterᶜᶜ i strid med den historiska verkligheten.

Vi nämna icke detta för att förklena den
indiska muttazilas ädla strävanden eller nedsätta deras
värde. Tvärt om måste varje vän av mänsklighetens
kulturella utveckling hälsa dem med tillfredsställelse
och glädjas över deras framgångar, som öppnat för
dem vida kretsar och förkroppsligats i
inflytelserika institutioner. Deras tanke att i Islam noga
skilja mellan de religiösa och etiska lärorna och de
på grund av temporära behov uppkomna och
anpassning efter tidens krav underkastade borgerliga
och juridiska inrättningarne måste vi ej blott ur islams
egen synpunkt erkänna som ett ärligt medel att rädda
dess förmåga att fortleva för vår och kommande tid,
utan vi måste tillstå, att den — frigjord från de
apologetiska tillsatserna — står i överensstämmelse
med den vetenskapliga religionshistoriska kritiken
och även från denna synpunkt är berättigad och
oanfäktbar.

Inom den indiska islam finnes i nyare tid
åtskilliga tecken, som tyda på, att i dessa kretsar
t. o. m. en kritisk uppfąattning av korantexten håller
på att bryta sig fram. Ar 1911 utgav Mirza
Abu-I-Fadl i Allahabad korantexten jämte engelsk
översättning i kronologisk ordning, ett stort steg till en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free