- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
132

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Mystikens koranutläggning. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132

Tag upp den] d. ä. tygla den med ditt förnuft. [Vi
skola återföra den till dess förra tillstånd] hon dör
och återvänder till den vegetativa kraftens stadium,
som icke har någon känsla eller något begär. Emedan
Moses under sin fostran hos Schuᶜejb (Jetro) hade
dödat den och gjort den lik de vegetativa krafterna
kallas den för stav. Därför berättas det, att Schuᶜejb
givit honom denna stav. [Och slut din hand fast till
din sida] d. ä. foga ditt förstånd till din andes sida,
vilken är din högra sida, på det att du må
upplysas med den gudomliga ledningens ljus. Ty
förnuftet blir, då det för att ordna de jordiska intressena
anslutes till (den animala) själen och dess sida, som
är den vänstra sidan, förorenat och blandat med
föreställningsförmågan. Det upplyses icke och mottager
icke de andliga gåvorna och de gudomliga sanningarne.
Därför befaller Gud Moses, att han skall sluta det
till den högra d. v. s. Andens sida, så att det må
bli rent och erhålla det gudomliga ljuset. [Du skall
draga ut den vit] upplyst genom den gudomliga
ledningens ljus och den heliga glansens strålar. [Utan
något ont] utan något fel eller någon sjukdom, som
förorsakas av föreställningen och fantasin.
Berättelsen om Josef och hans bröder i Sura 12
blir till ett allegoriskt drama om själens krafter.
Det torde vara tillräckligt att blott karaktärisera de
handlande personerna. Josef är det mottagliga hjärtat,
av oändlig skönhet, älskad av sin fader Jakob,
intellektet, och avundad av sina halvbröder d. v. s. de
fem inre och de fem yttre sinnena och därtill Zvuög
och ënrövuntızn; detta gör tolv, men bröderna äro
blott elva; ett av de inre sinnena, minnesförmågan,
får nämligen undantagas, då den icke hatar hjärtat
— Josef. Sinnenas hat kommer därav, att de vilja
draga ned Josef (hjärtat) till sina lustar och hindra
honom i bruket av tankekraften varigenom han skulle
kunna förvärva kunskaper och goda egenskaper till att
uppnå fullkomligheten. Den broder, som fadern näst

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free