- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
114

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Mystikens koranutläggning. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114

riktig sunna och de yttre lagarne, skola, då de skiljas
från sina kroppar, förvaras i mänsklig gestalt, till
dess det tillåtes dem att beträda sirāt mustaqīm (som
leder till paradiset)».. Alltså blott de, som fattat
den verkliga sanningen i skriftens och lagens
allegorier, komma i den andra världen till fullkomlig
lycksalighet. De yttre gärningarne åstadkomma icke
ensamt en hel befrielse från kroppsligheten; de föra
de dygdiga till en slags paradisisk förgård, där de
måste förvärva den beskaffenhet och värdighet, som
fordras för inträde i de saligas boningar. I en
tyvärr blott i en mycket bristfällig text tillgänglig
lärodikt, som börjar med koranordet (S. 54:1):
»Stunden nalkas, månen klyves itu», hava »de trogna»
sammanfattat det huvudsakliga av sina religiösa
läror; en kommentar till denna stundom ganska
dunkla lärodikt skulle utgöra en framställning av
deras viktigaste läropunkter, om döden och
återvändandet, om talförhållandenas religiösa betydelse,
om den hemlighetsfulla innebörden i de fristående
bokstäverna vid början av en del koransuror o. s. v.
Hit hör även frågan: »Vilka äro de ting, vilkas
kunskap (abnā’uhā 1. anbā’uhā) är fördold för
exterioristerna (al-zāhirijjāna), vilka äro dumma såsom
åsnor.»*ᶜ Därpå uppräknas en del religiösa legender,
som enligt »de trognas» mening böra förstås
allegoriskt. Några exempel: Vad betyda ormen och
påfågeln, som hjälpte den fördömde Iblis (att förföra
Adam)? Vad menas med vetet, som bland alla
växter och örter var det enda, som var Adam
förförbjudet? Vad betyder det, då det heter, att sedan
han ätit därav, hans förut betäckta blygd blev
uppenbar? Huru bör det förstås, att korpen lärde Qābil
(Kain), hur han skulle begrava sin dödade broder?
Vad betyder elden, som för Abraham (då Nimrod
kastat honom i den brinnande ugnen) vart hälsosam
och svalkande? Vad betyder fågeln, som Gud i
Abrahams åsyn återgav livet, sedan han blivit dödad?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free