- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
32

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Koranutläggningen i dess primitiva stadium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32

diktare och lärd, kallad al-Maᶜarrī efter sin
hemort, den genom korstågens historia tragiskt ryktbara
syriska staden Maᶜarrat al Nu’mān, som Boemund,
prins av Antiokia, efter ett hårdnackat motstånd
från invånarne — muslimerna använde här för första
gången den grekiska elden mot korsfararne —
frånryckte islam. Abū-l-ᶜAlā, som förskaffat den lilla
staden dess ryktbarhet i den arabiska
litteraturhistorien, hade ett halvt århundrade förut avlidit.
Den ensamme blinde tänkarens av oförskräckt
frisinne burna epigram torde i lika hög grad som persern
ᶜUmar Chajjām’s ( 1121) vara förtjänta av
eftervärldens beundran. I form av ett vetenskapligt
sändebrev till en vän ᶜIsā b. Mansīūr har al-Maᶜarrī
skapat ett i litteraturhistoriskt avseende i hög grad
beaktansvärt men hittills knappast vederbörligen
uppskattat verk, som innehåller ingenting mindre än en
bearbetning av Divina Comoedias motiv två och ett
halvt århundrade före Dante. I sällskap med en vän
besöker han paradiset och helvetet; de genomvandra
de villsamma platserna i den andra världen och
samtala med dess invånare (oftast med skalder) om
orsakerna varför de blivit bestämda till paradisets
salighet eller helvetets pina. Till sin förvåning finna de
hedendomens skalder i paradiset; Gud har icke
tillräknat dem deras hedendom, utan på grund av vissa
verser vari de givit uttryck åt ett religiöst och
moraliskt betraktelsesätt tilldelat dem förlåtelse och
låtit dem komma till paradiset. Därför bär också
detta spirituella och i filologiskt avseende (då
författaren inlåter sig på kritik av skaldernas
produkter) utomordentligt lärorika verk titeln
Förlåtelsens Sändebrev (risālat al-ghufrān).
Vännerna komma på sin vandring i paradiset
till en blommande äng, där en mängd ormar
inbegripna i ett muntert samspråk uppehålla sig. Dessa
berätta nu för de över ett sådant möte på denna
plats ytterst förvånade vandringsmännen genom vilken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free