- Project Runeberg -  Islam fordom och nu : studier i korantolkningens historia /
30

(1915) [MARC] Author: Ignaz Goldziher Translator: Tor Andræ
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Koranutläggningen i dess primitiva stadium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

30

Hörde jag till de kompetenta auktoriteterna i
koranläsningen, skulle jag här föreslå al-barr (den fromme)
istället för al-birr (fromheten.)ᶜ Härför får han
ännu århundraden efter sin död uppbära vredgade
förebråelser av de ortodoxa, som just anse
vulgataläsarten al-birr motsvara gudsordets retoriska
ojämförlighet. En skarp tillrättavisning från samma håll
undgår ej heller Zamachscharī (ᶜ 1143) för en
liknande filologisk konjektur. Till S. 6: 138:

Så hava också deras vänner (avgudarne) förespeglat
många av avgudadyrkarne att döda sina barn,

ett ställe, vars syntaktiska fogning framkallat
flera varianter, omtalas även en läsart av Abū
ᶜĀmir lydande: Zujjina qatlu aulādahum
schurakā’ihim, »det förespeglades dem deras barns dödande
av deras vänner» d. v. s. att deras
(avgudadyrkarnes) vänner skulle döda deras barn. Här skulle
qatlu schurāka’ihim (subjektiv gen.) vara en status
constructus, vars komponenter åtskiljas av objektet
(aulādahum). Detta stöter den grammatiska
finkänsligheten hos Zamachscharī, denne skarpsinnige filolog
och exeget, vars verksamhet på korantolkningens
område vi i en av de följande föreläsningarne skola
närmare behandla. Han säger: Om något sådant
förekomme såsom en licentia poetica i poesin, skulle
man tadla det som en alltför långt gående frihet;
så mycket mera måste man ogilla det i prosa och
allra mest i koranen, som är underbar och ouppnådd
i sin harmoniska satsfogning. Zamachscharī söker
också utfinna den grafiska anledning, som framkallat
Abū ᶜĀmirs, enligt hans mening obrukbara läsart.
Häröver ondgöres mer än ett århundrade senare den
ortodoxe kritikern Ibn al-Munajjir (mālikitisk kadi
i Alexandria, 1284), som i denna åsikt ser idel
kätteri. De, som bekänna sanningen, veta, att alla
sju läsarterna genom ängeln Gabriel meddelats
Muhammed och fortplantats till koranläsningens imamer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Jan 2 16:28:04 2024 (www-data) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/islamfon/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free