- Project Runeberg -  Femtio års godtemplararbete i Sverige : en minnesskrift /
249

(1929) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Den 28 maj samma år skrives i nämnda tidning:

"Trofasta äro våra finska bröder. Sina nykterhetslöften hälla de
obrottsligt och anordna öppna sammankomster, då nu till följd av
senatens förbud logemötena tillsvidare måste inställas. Logen Säde i Torneå
har beslutat att tillsvidare förena sig med den finsktalande logen i
Haparanda för att dock icke nödgas upphöra med goodtemplararbetet."

Godtemplarordens första införande i Finland för 45 år sedan genom
Oskar Eklund efterföljdes sålunda av en verksamhet, som varade endast
några månader, då den ryska ljusskyggheten kom med sitt förbud. Ett
nytt försök att få en loge till stånd gjordes av Alexis Björkman, som
Kristihimmelsfärdsdagen 1911 i Helsingfors instiftade en finsk loge,
Imatra, som emellertid inom kort upphörde.

Det var först det tredje försöket att införa I. O. G. T. till Finland,
som kröntes med varaktig framgång och även nu kan det yttersta
initiativet hänföras till Sverige. Hösten 1906 vistades i Gävletrakten en man
vid namn Uno Stadius, som blivit kallad till förste föreståndare för
Brunnsviks folkhögskola, vilken snart skulle öppnas. Denne man ansåg
det vara en ofrånkomlig plikt för en ungdomens ledare att verka för
helnykterhetsidén och att själv stå som ett personligt föredöme,
konsekvensen av detta ställningstagande drev honom att söka inträde i en
nykterhetsorganisation och inom kort intogs han (en oförgätlig stund!) i logen
Gävle skans i Gävle. leke endast under Brunnsvikstiden, där logen
Kulturglädje och ungdomslogen Kulturbrodd snart instiftades, utan även ären
efter det han ansett sig böra lämna Brunnsvik blev han så djupt
övertygad om Internationella Godtemplarordens stora samhällsreformatoriska
betydelse, att han oavlåtligt ville verka för dess utbredning. Då han
sedan 1912 återvände till sitt födelseland Finland brann han av iver att där
försöka i handling omsätta de impulser och lärdomar godtemplare i Sverige
givit honom. Många samverkande omständigheter hade berett jordmånen
härför i landets huvudstad. Nykterhetsföreningen Balder, som tidigare
utövat en synnerligen kraftig verksamhet, hade den senaste tiden fört ett
tynande liv och ordförandeombyten hade icke kunnat förbättra
situationen. Då utlyste Gävlegodtemplaren Stadius ett föredrag om I. O. G. T. och
föreslog att nykterhetsföreningen Balder skulle ombildas till
godtemplar-loge, förslaget vann understöd och den 9 nov. 1912 beslöt Balder ansluta
sig som fristående loge under I. O. G. T. Den 5 jan. 1913 instiftade
internationella ordenschefen Edvard Wavrinsky logen n:r 1 Balder i
Helsingfors. Den 16 juni 1922 var Wavrinsky åter i Helsingfors, denna gång
för att instifta Finlands svenska storloge av I. O. G. T.

249

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:00:48 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/iogt50/0249.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free