- Project Runeberg -  Femtio års godtemplararbete i Sverige : en minnesskrift /
157

(1929) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

na. Men våra strävanden sträcka sig vida längre. En godtemplare av
det rätta slaget känner sig alltid redo att efter förmåga bringa hjälp,
var-hälst det gäller att lindra nästans nöd".

Historiskt sett utgör broderskapstanken, sådan den lever inom
Godtemplarorden, en del av vårt "frimurararv". Fader Bristol och de andra
med honom samtida "godtemplarfäderna" hade själva inom
Frimurarorden mottagit djupa och bestämmande intryck, och de förmedlade till
Godtemplarorden den anda av vidsynt tolerans och allmänsklig solidaritet,
som får ett så vackert uttryck i den gamla frimurargrundsatsen om "Guds
faderskap och alla människors broderskap".

Själva den symboliska vanan, att inom den slutna kretsen av
ordensmedlemmar använda titlarna broder och syster, har Godtemplarorden
gemensam med många andra ordenssamfund. Broderstiteln är inom
logen lika mycket en hedersbevisning som ett uttryck för jämlikhet. Alla
utom logen gällande hederstitlar och rangskillnader försvinna för
beteckningarna broder och syster. Av ett visst ordenshistoriskt intresse kan
det vara att ur frimureriets "gamla plikter" (gällande redan innan
Fri-murarsamfundet övergick "från operativt till symboliskt mureri") citera
följande bestämmelse: "The craftsmen are to avoid ali ill language and
to cail each other by no disobliging name, but brother or fellow"
("arbetarne skola undvika allt dåligt tal och icke benämna varandra med
ohöviska namn, utan kalla varandra bröder och kamrater".

Då Godtemplarordens arbete i människokärlekens tjänst äger en
världsomspännande syftning, och då Orden strävar efter att "förena alla
människor i sin kedja av hjärtan och händer", är det — som Asche
påpekar — "helt naturligt att I. O. G. T. utvecklat sig till att bliva en
internationell fredsorganisation av hög rang". I ett uttalande av Sverges
storloge vid dess senaste möte (i Gävle 1928) konstateras att "den på
idén om mänsklighetens broderskap grundade internationella
Godtemplarorden har enligt hela sin inriktning alltifrån sin tillkomst varit en
ständigt aktiv organisation i det mellanfolkliga fredsarbetet". Väsentligen
har denna aktivitet tagit sig uttryck i praktiskt arbete på positiva
uppgifter. Orden har sökt medverka till den internationella
broderskapsidéns utbredning och befästande, men däremot "lagt mindre vikt vid
propaganda i form av mer eller mindre radikala fredsresolutioner". Dock
har Sveriges storloge vid givna tillfällen, t. ex. efter världskrigets utbrott,
icke underlåtit att kraftigt protestera mot krigshets och nationalhat. "Av
större betydelse för freden även under världskriget var emellertid", heter
det i storlogens uttalande av 1928, "det förhållandet att Godtemplarorden

!J 7

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 20:00:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/iogt50/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free