- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
330

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Guds rike och församlingen - Vad är Guds rike?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

330 ioo I ingen annan är frälsning

ryckande dem ur eld"); Upp. 12: 5 ("barnet rycktes bort
till Gud"). På dessa ställen är det alls icke fråga om "ett
våldsamt tillägnande av något, vartill man icke äger någon
rätt".

97. Uttrycken hos Matteus i och för sig giva alltså icke
besked, huruvida Herren menar något ont eller något gott
därmed, att "himmelriket lider våld".1 Det sannolika är
ock, att han begagnar ordet i helt allmän bemärkelse.
Genom Johannes Döparens, Kristi och apostlarnas predikan,
att himlarnas rike kommit nära, hade bland judafolket en
ofantlig iver blivit uppväckt att rycka detta rike till sig.
Detta bekräftas ock t. ex. av Matt. 3:5, där det berättas,
att till Johannes utgingo hela Jerusalem och hela Judeen
och hela trakten omkring Jordan. Och varför gjorde de
det, om ej av iver att rycka till sig det rike, vars nära
förestående ankomst Johannes predikade? Denna iver gav sig
ock på ett särskilt framstående sätt till känna vid Jesu
sista intåg till Jerusalem, då en stor skara folk bredde
sina kläder på vägen framför honom och sjöngo:
Välsignat vare vår fader Davids rike, som kommer (Mark.
11:10). Vid detta tillfälle upprördes hela staden, såsom
Matteus berättar (Matt. 21: 10). Och vad var det, som
upprörde den, om ej tanken på riket, som man nu väntade ?

98. Icke alla försökte rycka riket till sig på rätt sätt,

1 När Herman Cremer i sin: Bibi. theolog. Wörterbuch der
Neue-testam. Gräcität, 3 Aufl., sid. 173 säger, att passivum av verbet
filå&tv endast förekommer i ond mening, så är det idel fria
fantasier. Kan fiia^etv i andra former begagnas ej blott i ond utan ock

i god mening, så kan naturligtvis dess passivum begagnas på samma
sätt. Därvid är det fullkomligen likgiltigt, huruvida man i den
förefintliga grekiska litteraturen kan uppvisa något ställe, där det verkligen
så begagnas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0334.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free