- Project Runeberg -  I ingen annan är frälsning /
112

(1938) [MARC] Author: P. P. Waldenström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Försoningens betydelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

io88 I ingen annan är frälsning

huru härmed förhåller sig. Och då är naturligtvis det
ny-testamentliga språket Hebr. 8: 12 det viktigaste. Vi slå upp
vår Bibel och läsa: Jag varder förblidkad över deras
orättfärdigheter. Och om Kristi verk handlar det bestämt och
synes således avgörande. Men nu har detta språk det
felet, att det varken står i Hebreerbrevet eller på något annat
ställe i den heliga Skrift. Orden heta enligt grundtexten
i Hebr. 8:12: Jag skall vara nådig över deras
orättfärdig-heter, och aposteln har hämtat dem ifrån Jer. 31: 34, där
de hava denna lydelse: Jag vill förlåta dem deras
missgärningar — alltså även här precis samma talesätt som
överallt annorstädes.

Nu hava ock några här invänt: Vad är det då för
skillnad mellan detta: jag skall vara nådig och förlåta deras
synder och detta: jag skall bliva blidkad mot dem. Till
svar därpå behöves för dem, som leva i tron, endast en
hänvisning till deras egen erfarenhet. Käre, vi förstå
mycket väl, att du med alla helgon beder: "Gud, var mig nådig
och förlåt mig mina synder"; men att bedja: "Gud, bliv
blidkad emot mig!" det ville du ändock icke göra. Du kan
ock säga: "Jag har i den eller den saken gruvligt syndat,
men när jag bekände min synd, var Gud mig nådig och
förlät min missgärning" (Ps. 32), men icke ville du i
stället säga: "Jag har syndat, men när jag bekände min synd,
blev Gud blidkad mot mig". Alltså känner du då själv
omedelbart, vilken stor skillnad där är mellan det ena och
det andra. Ja, de, som fäkta för läran om Guds blidkande,
göra ju själva mellan dessa ting en så stor skillnad, att de
säga: "Det ena, nämligen blidkandet, skedde genom Kristi
död, det andra, nämligen förlåtandet, sker genom tron".
Skillnaden ligger däri, att det att vara nådig och förlåta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:58:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/inganf/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free