- Project Runeberg -  Individualism och socialism : några tankar om de få och de många /
8

(1910) [MARC] Author: Ellen Key - Tema: Verdandis småskrifter
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 1. Inledning. Självkänsla och samkänsla - 2. De sociala utopierna och den sociala frågans ställning i våra dagar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ytterligheter, av den största vikten att studera. Ty man
kan vara viss, att när vardera arbetat ut sina yttersta
konsekvenser, skall utvecklingen tillägna sig och behålla
vad vardera har djupast berättigat. Varje utgång av
striden, som gjorde endera till segrare, skulle föra
utvecklingen in på en omväg och man skulle nödgas gå
tillbaka för att hämta med sig den besegrade.

2. De sociala utopierna och den sociala frågans
ställning i våra dagar.



Ännu vid början av 1880-talet var socialismen föga
fruktad, endast förlöjligad. Många så kallade »statsmän»
visste ofta om den samma endast: att en socialist sagt
att »egendom är stöld». Ibland gick man så långt i
grundlighet, att man bevisade att, om allt — »såsom
socialisterna ville» — delades lika i dag, skulle redan i morgon
olikhet vara inträdd! Stundom förklarade man också att
socialismens krav voro urgamla och att detta bäst bevisade
deras orimlighet.

Huru det än är med orimligheten: uråldrigheten är
obestridlig. Redan gamla testamentets profeter siade om
rättvisan, som lik en stark flod skulle välta fram över
dem, som trampa de arma.[1] I samma anda talade Jesus
och de äldsta kyrkofäderna med uttryck så våldsamma, att
man endast kan jämföra dem med den ytterligaste
socialismens. I de första århundradena kallade kyrkofäderna
jorden allas gemensamma egendom; i rikedomen sågo de
källan till människornas värsta orättvisor: de rike
benämndes tjuvar och tjuvars arvtagare; ingen borde få äga

[1] Se t. ex. Amos 2 och 5 kap., och i Esaias 5 kap. (samt
flerastädes) skildringen av det dåvarande tillståndet, eller (hos
pseudo-Esaias) framtidsbilderna i det 65 kap.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:32 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indivsocia/0012.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free