- Project Runeberg -  Indien väntar /
249

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XXII. Samtal i Bihar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ner. Det beror på att kandidaten för Janata härifrån är muslim. Vi i
Janata söker bli kvitt stämpeln att vara kommunalistiska, att vara ett
hinduparti. Här är muslimerna arbetare mest. Byggnadsarbetare.

— Det är inte säkert att muslimerna röstar på Janata för att
kandidaten är muslim, säger mannen som kommit fram för att lyssna. Jag
är själv muslim och byggnadsarbetare. Röstning har inte med religion
att göra. Man röstar på sådana som arbetar för välfärd. Men man kan
heller inte säga att vi arbetare röstar på den eller den för att vi är
arbetare. Var och en tänker själv.

— Du hör hur det förändrar sig, säger Anand. För tjugo år sedan
var arbetarna ännu helt knutna till den by de hörde till, den varifrån
de stammade. Nu är de mer beroende av sin sociala ställning där de
arbetar och bor. Men fortfarande är arbetarklassen splittrad och har
inget stabilt eget klassmedvetande. Se på kolgruvearbetarna. De har
jordbruk som bisyssla. Var hör de hemma? Där drar det åt olika håll.
Också religionen splittrar klassen. Men de som varit arbetare länge
eller som är andra generationen arbetare är mer medvetna. De som
just kommit från hembyn mindre medvetna.

— Visst finns det ekonomiska olikheter mellan folk, säger Sitaram
Matha, men det betyder mindre. Här är nittiotvå procent av yadav för
Lok Dal. Det är yadavernas parti oavsett ekonomiska förhållanden.
Också de rika yadaverna är för Lok Dal. Vi är lågkastens parti.
Ekonomiska motsättningar finns men man tar politisk ställning efter
kast och härkomst, inte bara efter pengar.

— Ja, säger Sagar Singh, visst är det sämre nu. Det är brist på
dieselolja och fotogen och socker och elektrisk ström. Men folk
kommer att rösta efter kast. Högkasten kommer att rösta på Indira och
lågkasten mot henne och de kastlösa på henne för att de är emot
lågkasten. Så är det.

— Valet är meningslöst, säger en äldre man. Jag är bonde med egen
jord och vad har vi fatt av politikerna? Ord. Politikerna har bara
själviskt intresse av valen. De bryr sig inte om att investera i sådant
som kommer bönder tillgodo.

— Det händer ingenting med bevattningen trots att det är torka och
hungersnöd i tre byar av fyra, säger en äldre man som är harijan.

I Jamunja by säger en yadavbonde:

— Torkan har förstört riset. Veteskörden är osäker. Troligtvis är
också den förstörd. Regeringen gör ingenting. Det finns inte fotogen.
Vi far sitta i mörker om kvällarna.

— Den som ger något till de fattiga far rösterna, säger en äldre
kvinna.

— Ingen bryr sig om bonden. Inte ens Lok Dal. Men man kan ju

249

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free