- Project Runeberg -  Indien väntar /
186

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XVI. Resa i gamla statens land II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Qutb Minär utan rostfläck. Den är troligen härifrån Bihar. Den är
femtonhundra år eller äldre. Sedan slutet på sexhundratalet före vår
tideräkning hade de konstskickliga smedernas vapen gått på export
härifrån. Det gamla Patna, Pataliputra, var järnhanteringens
centrum. De väldiga nya rikedomar som skapades i jordbruk och hantverk
transporterades i den tilltagande inrikeshandeln längs de stora
kungsvägarna. De var bevakade, försedda med milstenar och hade
övervakade rastplatser för köpmän och vanliga resenärer. Pataliputra var
huvudstad i en av dåtidens stormakter.

I detta nya välde bröt plogbillen av järn mark för buddhismen. Ty
om buddhismen var djup filosofisk spekulation för de intellektuella
och om dess munkväsende var en tillflykt tillbaka in i stamsamhällets
demokratism och mannajämlikhet för de samhälleligt hemlösa
passade också buddhismens åttadelade väg det nya jordbrukarsamhället:

Rätt syn... att världen är lidande orsakat av girighet och åtrå.
Rätt mål... att varken åstunda eller hängiva sig; att älska andra
och förmera deras lycka.

Rätt tal... att utöva sanningsenlighet och ömsesidig vänskap.
Rätt handling... ahimsa, att avhålla sig från dödande, att icke
stjäla, att icke begå hor och att utöva gagneliga gärningar.
Rätt levnad... att icke skaffa sig sin bärgning på orent eller
ohederligt sätt.

Rätt strävan... att iaktta andliga övningar mot orena tankar.
Rätt insikt... att människokroppen består av oklar materia.
Rätt meditation... att bryta orsakskedjan som köttet och lustarna
binder oss med och så nå frihet och förlösning och upplösning i
alltet.

Denna väg av åtta steg stod öppen för var och en oavsett socialt
ursprung.

Detta var en morallära för ett jordbrukarsamhälle. Rasterna och
sedvanebeteendet fick vika för det egna ansvaret för sin frälsning; det
ömsesidiga beroendet gjordes till hög moral. Brahminernas rituella
djuroffer hade blivit ekonomiskt förödande för ett jordbrukarsamhälle
som behövde sina kreatur som dragare. Plogbillen var starkare än
Vedaskrifterna och brahminernas gudar. Man dödar icke sina
dragare. Ahimsa förbjuder offer. Men samtidigt var buddhismen inte
absolut. Ett jordbrukarsamhälle behöver ju äta upp sina djur också
om resurserna skall tillvaratas på rätt sätt. Buddhismen förbjöd inte
köttätande — Siddharta Gotama avled ju själv efter en fläskmåltid —
utan blott slakt... försåvitt den utfördes av buddhister. Jordbrukande
buddhister kunde försörja tusen människor på den mark som gett

186

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free