- Project Runeberg -  Indien väntar /
118

(1980) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle, Björn Bergström - Tema: India
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1980, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Contributor Björn Bergström is or might still be alive. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. Men var då naiv! Ställ frågan: Är detta lidande nödvändigt?

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hismen som en undanflykt.

Av de sex läror som konkurrerade med buddhismen finns endast
jainismen kvar som levande tradition. De övriga fem spökar dock i de
buddhistiska skrifterna. Jatakaberättelserna — historierna om
händelser i Buddhas tidigare liv — är fyllda av ondskefulla utbrott såväl mot
de namngivna ledarna för dessa sekter som de nakna asketer som
följde sekternas väg. Man kan dock där se — dunkelt såsom i en spegel

— hur sekternas lärare uppfattade Siddharta Gotama:

Det finns inget övermänskligt hos läraren Gotama. Han har bara
satt ihop en lära i enlighet med sina egna idéer och studier. Det
ideal som predikandet av hans lära skulle göra det möjligt att
uppnå medför inte någon befrielse från lidandet för dem vilka
följer den.

Tre av dessa lärare citerades — som de återspeglas i buddhistisk text

— i det förra kapitlet. De nakna asketer som satt här och såg ut över
dalen för 2 225 år sedan var ajiviker. De följde Makkali Gosala. Av
vad man nu kan se var han den mest intressante bland tidens filosofer;
den som ställde och besvarade frågorna utan undanflykter.

På frågan om skeendets nödvändighet och lidandets oundviklighet
svarade han:

Mänsklig ansträngning är verkningslös.

Makkali Gosala var — enligt de olika traditionerna — född i ett hörn
av en ladugård dit hans moder Bhadda tagit sin tillflykt. Därav
namnet Gosala — ladugård. Kanske var hans far en kringvandrande
bard. Kanske var Makkali själv en förlupen slav. Kanske båda
berättelserna är sanna. I varje fall blev han själv en vandrande sångare, en
spelman och dansare; en bard. Senare följde han under en tid
Maha-vira som blev jainismens store profet. Men han bröt med denne.
Lidandet i detta liv var alltför stort och den bot Mahaviras lära kunde
ge var otillräcklig. Hur kunde det sägas att människan var ansvarig
för sitt öde? Skulle hon enligt karma döma sig själv till dessa fasor?

För Makkali Gosala sökte Siddharta Gotama och Mahavira bara
prata bort ohyggligheternas realitet. Han ville se sanningen. Han ville
tydligt säga att människan själv inte kunde påverka någonting. Odet,
niyati, bestämde. Mahavira och Siddharta Gotama svepte in sig i
slöjor av illusioner. Makkali Gosala slet undan slöjorna och rymden
var oändligt svart och kall och tom. Den modige eller den fege, den
flitige eller den late, dåren eller den vise; som nystan vilande i handen.
Släng ut dem och de rullas upp var och en till sin längd; lång eller
kort.

118

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/indien/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free