- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 7. Den nya tiden (1870-1914) /
221

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttiotalets författare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det också över de många dikter Bååth ägnar »Magdalenorna», de
fallna kvinnorna: Vid Norrström, Magdalena, Utanför Café National,
En magdalenastund, En jordafärd, Välgörenhetsbasar (för ett
Magdalenahem), Barnsöl. Vanligen använder han också här bjärta och
sentimentala kontrasteffekter — den rike, högt uppsatte
älskaren-förföraren mot den arma fallna. Själva motivet är gammalt i poesien —
i signaturdiktningen företrädes det sålunda av Fjalar-Östergrens
Avskedsfesten, där den övergivna med sitt barn ur mörkret ser på den
lysande festen för barnets fader, den rike magnaten. Men åttiotalets
indignationslitteratur gav ämnet ny aktualitet. Klarast framträder
åttiotalsandan dock i de dikter, som direkt taga sikte på arbetarfrågan
och arbetarrörelsen. Här är Bååth otvivelaktigt närmast påverkad av
den danska radikalismen. Hans Emil Larsson berättar, att då han
1877 blev Bååths kamrat som lärare vid Vilan, kände denne, som
dock mycket vistats i Köpenhamn, knappast alls den Brandes’ska
riktningen, men snart fattade han, stimulerad av Larsson, ett livligt
intresse för den. Följande år skrev han Köpenhamnsdikten Vid Café
du lac, där han mot varandra ställer de likördrickande grossörerna
på lyxrestaurangen och arbetarna, som strömma ut ur källaren med
brännvinsoset. Dikten slutar med ett hotande anslag, som synes
förebåda Snoilskys kommande sociala diktning:

Och kvällen var mörk och tyngande kvav.
Det kändes som åska i luften låg.


I Danmark hade den sociala dikten ljudit alltsedan sjuttiotalets
första år, då Drachmann skrev sin agitatoriska Engelske Socialister,
som även den mynnar ut i en sådan av mörk framtidssyn mättad
naturstämning:

Der ruger en Sky over Kæmpebyen,
og Floden hvisler og Vinden piber,
selsomme Stemmer stige mod Skyen
og mumle deroppe som truende Klager.


Bååth fortsatte sedan i samma riktning. Ett socialistmöte (1881),
också den med motiv från Köpenhamn, slutar med en orolig fråga;
skaran, som lyssnat till socialistagitatorn, hör från det vårgröna fältet
omkring dem de lekande barnens jubel:

Hörs framtidens röst däruti? Skall det växa en gång
att bli över sällare tider en segersång?

Eller — skall det av smärta och hat förvandlas uti
ett mullrande, stigande hot, ett rasande skri,
som ut sig ur gränderna skär och ropar till strid,
så borgarehus och palats de darra därvid?

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:54:29 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/7/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free