Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Signaturerna — Snoilsky
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
bilderna, som på den tiden fordrades för att skapa en dikt, vi fordrade
en sann känsla i stället för de många känslorna, som då gjorde dikten
äcklig.» Denna uppfattning var, förklarar han, den »riktiga»
realismen: »Den riktigt uppfattade realismen är — enligt min mening —
den konstriktning, som i
och genom en sann och
innerlig anslutning till
naturen och livet sådant
det är, söker återvinna
den skönhet, som är
naturens och livets innersta
väsen.» Denna realism
byggde sålunda på en
avgjort idealistisk grund;
sitt teoretiska uttryck
hade den åtminstone i
huvudsak funnit i Vischers
estetik. Något alldeles
nytt var detta icke heller
i Sveriges kritik och dikt.
Bergstedt och Sohlman
hade redan i början av
1850-talet talat om den
realistiska, av dansk och
engelsk litteratur
påverkade reaktionen mot
senromantiken. Och bland
skalderna hade Orvar
Odd, Strandberg och B.
E. Malmström i sin
senare diktning slagit in på realistiska vägar. Men de hade varit
enslingar i dikten; nu framträdde en hel grupp med ett bestämt program.
Den var dock medveten om sina föregångare; Björck skrev 1863 till
Snoilsky, att denne var kallad att fortsätta den revolution, som med
Talis Qualis tagit sin början.
Titelblad till Sånger och berättelser av nio signaturer. 1863. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>