- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 6. Efterromantiken /
120

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teater och drama

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

därigenom hade han givit sin fars en intim karaktär: den var skriven
av en stockholmare, för stockholmare och om stockholmare. På
samma sätt är det i de andra pjäserna. Där talas om Taglioni, den
berömda dansösen, som 1841 uppträtt i Stockholm, om Höökenbergs
vattenskidor, om Crusenstolpes Morianen, om Aftonbladet och Svenska
Biet, om Nya teatern o. s. v. Allt detta var ju Stockholm för
dagen. Kupletterna sjöngos på de då populära operamelodierna, som
hela huvudstaden kände till, Kärleksdrycken, Hvita frun m. m., och
ibland voro dessa kupletter travestier, såsom då gardisten Thomas
sjunger: Vad ryslig lott har en gardist, då hela publiken kände igen
arian ur Hvita frun: Vad lycklig lott har en soldat. Blanche drog
sig icke ens för att framställa levande personer på scenen. Hans
högtravande teaterdirektör Sjövall, originalen till källarmästar Propp
och magister Bläckstadius trodde sig samtiden åtminstone igenkänna
o. s. v. Till sist hade Blanche det rätta farslynnet, som ej väjde
för några osannolikheter, bara de voro lustiga, ett strålande gott
humör och den borne farsörens obesvärade uppfattning av mitt och
ditt; intriger, karaktärer och repliker stal han från föregångare med
samma abandon, som dessa brandskattat äldre pjäser. Den, som är
road av litteraturhistoriska undersökningar, kan följa hans Dardanell
tillbaka ända till den attiska komediens listige slav, Ett resande
teatersällskap till Scarrons Roman comique, och i detta fall kunde Blanche
åberopa mycket illustra föregångare ända från Plautus ned till
Shakspere, Molière och Holberg.

Det senare lustspelet.



Det säg också ut — på 1840-talet — som om Blanche skulle hava givit
väckelsen till en svensk lustspelsdiktning. Hans närmaste efterföljare, Mauritz Cramær,
Johan Jolin m. fl. hade dock icke hans verve, och den ende, som verkligen slog
igenom, var Fredrik August Dahlgren, vars Vermländingarne 1846 uppfördes på
Operan och sedan blev ett av dess mest populära repertoarstycken. Likheten med
Blanches farser är dock ganska obetydlig, och själv kallade Dahlgren sitt stycke
»tal-, sång- och dansspel». Liksom i Blanches pjäser är dock även här själva
huvudhandlingen — en sentimental kärlekshistoria mellan en rik bondson och en
fattig torpardotter — det minst väsentliga, och det, som bar upp stycket, var nog
några komiska biroller samt den värmlandston, med folkdanser och folkvisor, som
vilade över det hela. Blanche hade sökt att skildra Stockholm, Dahlgren
Värmland, och det var denna provinsialism, som i bägge fallen grep publiken. Något
litterärt värde kan man knappast tillmäta vare sig Vermländingarne eller Blanches
Stockholmsfarser, och den blygsamme Dahlgren var kanske den, som blev mest
förvånad över den framgång, som hans stycke hade. Både han och Blanche ha
dock, litteraturhistoriskt sett, en viss betydelse såsom föregångare till den
provinsiellt så starkt betonade litteraturen efter 1870.

En ny skiftning fick det svenska lustspelet genom Hedberg, som på 1850- och
1860-talen var den populäraste teaterförfattaren. Någon bestämd litterär karaktär
ha hans många till skaplynnet ganska skiftande lustspel icke. De äro allvarligare

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:53:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/6/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free