Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Teater och drama
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
hade ej annat hem än Petter Stenborgs folkteater. Även här kunna
vi spåra en ganska betydande utveckling. Den första komedi, som
skrevs under denna tid, var Gyllenborgs Det nya herrskapet (1773),
som behandlar ståndshögfärden — således ett ämne, som
fortfarande var i frihetstidens stil;
stycket är ganska ledsamt och blev
heller aldrig spelat. Den första
uppförda komedien var Flintbergs Solen
lyser för hela verlden, som skrevs
såsom efterpjäs till Birger Jarl
Mechtild vid hovrepresentationen på
rikssalen januari 1774. Det är ett
ganska obetydligt, starkt rojalistiskt
tillfällighetsstycke, vars lediga dialog
likväl betecknar ett icke ringa
framsteg över frihetstidens dramatiska
diktion. Den förste mera betydande
komediförfattaren var Kexél, som
1776 debuterade på
Humlegårdsteatern med Sterbhuskammereraren
Mulpus eller Caffehuset i Stora
Kyrkobrinken. Stycket är icke
originellt, utan en fri bearbetning av
J. B. Rousseaus Le café, men vikten
ligger icke på den ytterst obetydliga
intrigen utan på de typer och
interiörer från samtidens Stockholm, som
här skildras. I detta fall har Kexél
föregångare i Argus och Berch samt en efterföljare i Blanche. Man
behöver blott uppmärksamma sceneriet i Mulpus: »Teatern föreställer
en sal med tvenne kamrar innanför. Vid ett bord spelas dam.
Kexél. Silhuett. Wadströmska samlingen. Finlands nationalmuseum. Helsingfors. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>