- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 1. Forntiden och medeltiden /
255

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folkungatiden - Den lärda bildningen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

äldsta tyska fabriken, i närheten av Mainz, är ej äldre än början
av 1300-talet. Den under medeltiden mest bekanta fabriken var
den i Ravensburg, som grundades vid 1400-talets början, och från
denna tyckas vi i regeln hava fått vårt papper. Någon svensk s. k.
pappersmölla fanns däremot icke, och den, som Gustav Vasa slut-
ligen inrättade och som var belägen i Norrström, var så obetydlig,
att den på långa vägar ej kunde tillgodose landets ytterst måttliga
Pappersbehov. Ända till 1600-talet är därför så gott som allt
svenskt papper importerat. Den äldsta i Sverige utfärdade pappers-
urkund, som bevarats, är från 1345, men pappersbreven förblevo
länge sällsynta undantag i vårt land, ehuru papperet i böcker på
[4Oo-talet blir det vanliga materialet. De ojämförligt flesta böcker,
som skrevos i Vadstena, äro på papper.
Våra äldsta böcker importerades från utlandet. I Vita Ansgarii Bibelns
berättas, att Ansgarius på sin första missionsresa till Sverige med- sa^nt’
fört omkring 40 böcker. Att dessa varit biblar, är en senare prote-
stantisk uppfattning, som ganska säkert är oriktig, ty av biblar hade
medeltiden mycket litet behov. Lekmannen kunde ju ej läsa den
latinska texten, och för gudstjänsten behövde prästen den ej. Tro-
ligen var det mässböcker, breviarier o. d., som Ansgarius medförde,
ty av dem bestodo de äldsta kristna kyrkornas boksamlingar. Det
°mtalas såsom en märkvärdighet, att biskop Bengt i Skara i början
av 1200-talet i England låtit inköpa en bibel för domkyrkans räk-
mng, och undersöker man de medeltida testamenten, i vilka bok-
samlingar förtecknas, stöter man nästan aldrig på en bibel. I de
testamenten,som finnas bevarade från perioden 1341— l347»uPPrafrnas
tid pass 70 böcker, men bland dem blott en bibel, under perioden
*400—1414 omkring 40 böcker, men ingen bibel. I ett inventarium
från Trefaldighetskyrkan i Uppsala från 1519 — således från medel-
tidens avslutningsår — upptagas 30 böcker, missaler, gradualer o. d.,
men ingen bibel. Och när Smålandslagen uppräknar de böcker,
med vilka en kyrka bör vara försedd, nämner den mässbok, otte-
sangsbok, psaltare och sångbok, men inga andra. Av denna art
v°ro säkerligen våra äldsta bibliotek. De innehöllo blott de böcker,
s°m voro nödvändiga för förrättandet av mässan och vissa andra
Prästerliga funktioner, och några studier drevo den första kristna
tidens präster säkerligen icke.
Icke heller de första munkarna, cistercienserna, tyckas hava varit Medeiti-
mtresserade för studier. Av Uppsala universitetsbiblioteks 446 svenska d^d^k
^edeltidscodices hava summa två tillhört ett cistercienserkloster,
det i Alvastra. Några verkliga studier och något verkligt litterärt
m kunna därför icke sägas hava existerat i Sverige förr än våra
255

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/1/0289.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free