- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 1. Forntiden och medeltiden /
197

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den första kristna tiden - Inledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

■i
historiska källorna för denna tid än äro, röja de dock, att religions-
striderna varit både häftiga och talrika. De starkt befästade kyrkorna
i Sigtuna, som närmast göra intryck av bistra försvarstorn, vittna
°m, att kyrkans »frid» ännu var ett föga erkänt begrepp, ty med
aH sannolikhet voro de avsedda ej blott till värn mot yttre fiender,
utan ock mot svenska hedningar, och att de kristna, när de hade
makten, bröto ned de hedniska templen och förstörde gudabilderna,
veta vi genom flera intyg. Mot de första proselyterna och missio-
närerna visade väl våra förfäder en även av dessa erkänd lång-
modighet, men så snart de kristna i medvetande av sin ökade makt
började gå anfallsvis tillväga, håna de hedniska ceremonierna och
kullstörta gudabilderna, blev det slut på tålamodet och religions-
kampen började.
Helt annorlunda utvecklade sig denna fråga i Norge. Kampen
¡nledes där med Hakon Adalstensfostre, men kan sägas vara av-
slutad redan med Olof den heliges fall, således inom ett århundrade.
Och på Island gick det ännu raskare. Kristendomen där infördes
genom ett enkelt lagrättsbeslut. Hedningar och kristna hade be-
slutat att överlämna avgörandet om den framtida statsreligionen pa
ön åt Torgeir gode; de kristna hade varit nog förtänksamma att
före domen muta honom, Torgeir fällde utslaget till deras förmån
och därmed var denna viktiga fråga avgjord, som i Sverige kostat
så mycket blod och så många århundradens strid.
Denna olikhet kan naturligtvis bero på många faktorer. Sverige
låg mera avlägset från de kristna missionshärdarna i Tyskland och
England, och missionen var i följd härav mindre intensiv hos oss
uu i Danmark och Norge. Köpmansfärderna härifrån till utlandet
giugo huvudsakligen till de hedniska östersjöländerna, och mera
sällan än danskar och norrmän besökte de svenska köpmännen
kristna handelsplatser. Och detta är viktigt, ty även hos oss tyckas
köpmännen först hava blivit kristna, och kristendomens första utpost
* Sverige var dess mest betydande handelsplats, Birka. Det stora
svenska inlandet var däremot utan någon livligare förbindelse med
det kristna Europa, och hedendomen höll sig därför längst i dessa
u^era avlägsna bygder.
Dessa yttre faktorer hava nog medverkat, men näppeligen voro
de de enda. Mer än dansken och norrmannen höll tydligen den
svenske bonden på »forna seder», och den följande religionsför-
ändringen, under Gustav Vasa — som också utgick från städerna
mötte likaledes ett avgjort motstånd från böndernas sida, under
det att både de danska och de norska bönderna förhöllo sig täm-
1¡gen likgiltiga till frågan. Därtill kommer, att hedendomen efter
197

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/1/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free