- Project Runeberg -  Illustrerad svensk litteraturhistoria / 1. Forntiden och medeltiden /
147

(1926-1932) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Vikingatiden - Grannfolkens litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

147
Eddadikt-
ningens
hem.
innehålla dikter i alldeles samma stil som Sigurdssångerna, och Her-
vararsagans och Halfssagans kväden äro således »eddadikter» lika
väl som de, som fått en plats i Codex Regius.
Ändå flera äro de eddadikter, som alldeles gått förlorade, så när
som på några kortfattade citat, eller som blott föreligga i en prosaisk
bearbetning. Dylika möta oss redan i Volsungasagans början, som
handlar om Sigurd Fafnesbanes föräldrar. De äldsta leden i denna
starnsaga återgå nog ej till några dikter, utan blott till prosasagor,
men i sagans skildring av Sigmunds och Sinfjotles äventyr kan
man med tämligen stor säkerhet spåra ett versifierat original. Ett
dylikt ligger också till grund för Snorre-eddans framställning av
Hermods ritt till Hel att befria den döde Balder, och ur denna
dikt citeras även ett fragment. I samma arbete möta oss andra
nu förlorade eddadikter, ur en porgrimsjmla, ur en Kalfs-
Heimdallargaldr, ur en dikt om gudinnan Gna, ur en
behandlat Tors resa till Geirrod o. s. v.
citat ur
visa, ur en
annan, som
Efter allt att döma var eddalitteraturen således en mycket stor
°ch rik litteratur, av vilken vi endast äga fragment i behåll.
De i Codex Regius upptagna dikterna sönderfalla i tre grupper,
°°ch i dem kunna både de förlorade och från annat håll kända edda-
sångerna inordnas. Dessa grupper äro mytiska sånger (Voluspa,
^afthrudnismal, Grimnismal, Skirnisfor m. fl.), för det andra etiska
sånger som Havamal, vilken dikt i själva verket består av sex olika
kväden: det egentliga Havamal, Loddfafnismal m. fl. För det tredje
finnas här hjältesånger, först en om Volund, sedan tre om Helge
Hjorvardsson och Helge Hundingsbane och därpå de må>ga sångerna
°in Sigurd Fafnesbane och niflungarna, till vilka ansluta sig Gud-
runarhvot och Hamdismal, behandlande Ermanariks brott och död.
iff i handskriften företer Codex Regius en lucka på ett lägg, men
innehållet i de sånger, som därigenom gått förlorade, kan suppleras
från Volsungasagan.
,Var hava dessa kväden diktats? 1 äldre tider ansågs denna fråga
eJ svår att besvara. Man kallade då hela den isländsk-norska littera-
turen »götisk» och ansåg den såsom en gemensamt skandinavisk
bfihörighet; i anslutning till denna uppfattning betraktade ännu
, e8nér Frithjofs saga såsom ett fosterländskt ämne. Mot denna
uppträdde, såsom redan nämnts, först norrmannen Keyser, som
S°kte att vindicera hela den isländska litteraturen åt Norge, och
^°ts den skarpa kritik, för vilken hans teori utsattes från danskt
kan denna dock så till vida sägas hava slagit igenom, att tron
Pa cle nu bevarade eddadikternas »faelles-nordiske» ursprung for
skrinlagts. En annan mening, som särskilt förfäktats a\ Vig
< s

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:50:27 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ilsvlihi/1/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free