- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
184

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstkritiken - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13

184 KUNSTKRITIKEN.

han overser, at den skade, de afstedkommer, ikke be-
står i at de byder kunstneren at afvige fra den faktisk
foreliggende natur, men i at de foreskrive en bestemt,
vedtaget afvigelse som mønster og derved gør kunsten
flad, almindelig og upersonlig, ikke til udtryk for etin-
dividuelt sjæleliv. Men stikker fejlen heri, så nytter det
åbenbart ej, at man for at hjælpe kunsten op af dens
forfald peger på naturen som noget, der skal strengt
efterlignes, ti så sætter man kun en ny skranke op for
individualiteten. Lægger de konventionelle regler bånd
på individualiteten, så gør den strenge qvasi-videnskabe-
lige efterligning, der bryder sig fejl om regler, det også.
I begge tilfælde er der kun tale om en rent forstands-
mæssig tilegnelse af noget objektivt, ikke om en følelses-
betonet individuel opfattelse. Vi måtte da enten opgive
vor tro på, at kunsten er noget mere end en fordobling
af verden, nemlig udtryk for noget personligt, for indi-
viduelt sjæleliv — eller også mene, at det personlige,
de følelser og stemninger, den ejendommelige opfattelse,
vi ønsker at give udtryk i kunsten, beror på vor ind-
Sigt i årsagernes og virkningernes sammenspil, derpå,
at vi har set og kender alt i naturen, fra det største til
det mindste.

I- begge tilfælde vilde den Diderotske opfattelse stå
den moderne så fjærnt som muligt. At kunsten beror
på, at den er udtryk for noget personligt, er jo nerven
i vor kunstbetragtning, ligeledes, at dette personlige
ikke beror i lige høj grad på alt, som påvirker os, men
på en slags udvælgelse. Giver et menneskeligt ansigt
os indtryk af ynde, kraft eller finhed, så beror jo dette
indtryk ikke på, at vi kender hver en fordybning i dets
overflade, hver en farveskiftning i huden, men på visse
enkeltheder, som særlig påvirke os og derved bliver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free