- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 3. 1800-talet /
288

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Strindberg och åttiotalet - Fröding - Heidenstam

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Heiden-
stam.
288
med sällsynt blick för livets komiska sidor och förmåga
att återgiva dem i drastisk skildringskonst. Ursprungligen
var det ock de skämtsamma låtarne, som vunno publikens
öra för denne nye sångare, men snart fann man, att
skämtaren även förfogade över djupare och rikare toner
och att han icke endast var skildrare av objektiv verk-
lighet, utan fullt så mycket en pejlare av den egna själen,
med sinne för livets vemodsdigra poesi, med djup med-
känsla för människors lidanden och ett ljust, försonande
medkänslolöje efter genomgångna kval, såsom han själv
tolkat humorns uppgift.
Så omfattar den första diktsamlingen folklivsskildringar
och humoresker såsom Det var dans bort i vägen,
Skojare och Farväll, men också allvarsdjupa dikter som
Lifsglädjen, En främmande man eller I skogen.
Och omfattningen av tragik och komik i hans diktarper-
sonlighet blev allt klarare i hans följande samlingar: Nya
dikter (1894), som hälsades med entusiasm, R äg g1er
och paschaser (1895 och 1897), Stänk och flikar
(1896), Nytt och gammalt (1897), Gralstänk (1898),
vartill senare efter hans långa sjukdom kom samlingen
Reconvalescentia, offentliggjord efter hans död.
Han var icke enbart och kanske icke ens företrädesvis
folklivsskildrare, ehuru han visserligen i ypperliga musi-
kaliska verser förstått giva livets drag i all deras fyllig-
het; han var väl så mycket en tankediktare, som själv
genomlevat sin sång och som skapat en rad dikter, vilka
alltid skola intaga en rangplats i den svenska lyriken.
Men före Fröding hade, som sagt, andra diktare fram-
trätt, som skulle sätta sin prägel på nittiotalet — ledarne
för den egentliga oppositionen mot det föregående årtion-
dets naturalism. Deras verksamhet kunna vi här endast
antyda, enär denna i de flesta fall ännu ej är avslutad.
Den, som främst höjde banéret för ‘‘livsglädjen“, färg-
rikedomen och i viss mån det estetiska “l’art pour l’art“
gentemot vardagsprosans gråa och fantasilösa detaljmåleri,
var en ung målareskald, som ursprungligen stått Strindberg
rätt nära och sympatiserat med hans radikala världsförbättrar-
bråk: Verner von Heidenstam, vilken 1888 debuterade med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/3/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free