- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 3. 1800-talet /
262

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Viktor Rydberg, signaturerna, Snoilsky, Wirsén - Viktor Rydberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

262
en förtvivlans strid, då han lika litet som sin lärjunge
kejsar Julianas mäktar vrida tidens hjul tillbaka. Hans
dotter Hermione är fostrad i helleniskt åskådningssätt,
men likväl mottaglig för kristendomens läror. Hon stötes
bort av kyrkans ofördragsamhet och snäva dogmer, och
i henne kan man säga, att Rydberg förkroppsligat sin
boks syfte. Hon skulle symbolisera ett tredje rike, där
antik och kristendom genomträngde varandra. Kristen-
domens representanter äro den mörka, brottsliga plebej-
själen, uppkomlingen Petros, som företräder den officiella,
härskande kyrkan och som framför allt vill erövra mak-
ten, vilken är honom viktigare än kristen lära och tro,
Athanasios, tänkaren, som tillika uppenbarar sig såsom
snart sagt en äventyrlig friskarehövding, och till sist måls-
mannen för den från allt dogmtvång och all hätskhet
frigjorda urkristendomen, den ädle, fromme och modige
Theodoros, en sökande kristen liksom författaren själv,
bäraren av hans egen moderna idealism, en “ideal teolog“.
Rydberg skildrar med mörka färger trosstriderna inom
kyrkan med deras grymhet och hyckleri. Men om han ock
i mycket hyser sympati för den döende helleniska kulturen,
talar han dock icke dess sak mot kristendomen, men väl
trosfrihetens mot trostvångets. Ur denna synpunkt var
hans historiska roman ett inlägg i dagens strider. Den
är såsom roman skickligt komponerad, Rydberg har tyd-
ligen lärt av de utländska romanförfattare, han översatt, den
innehåller en rad förträffliga partier, exempelvis den vackra
utläggningen av Harkissosmyten och de kapitel, där mass-
rörelserna skildras. I åtskilligt har den beröringspunkter
med sådana romaner som Bulwers The last days of Pom-
peii och Kingsleys Hypatia, men har i ännu högre grad,
vad stilen angår, tagit intryck från Platos dialoger. Histo-
risk i egentlig mening är romanen icke, så till vida som
de idéer, vflka här uttalas av de sympatiska målsmännen
för antik och kristendom, Krysanteus och Theodoros, äro
präglade icke av deras egen tid utan av författarens
moderna idealism, och vissa ställen t. o. m. — såsom Albert
Nilsson anmärkt — stundom rent av äga en modernt roman-
tisk klang. Även den tolkning, Rydberg låter Hermione

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:45 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/3/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free