Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den nyromantiska prosadikten och Almquist. Den historiska romanen - Almquist
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
liksom denne är han ganska planlös och mycket ordrik,
samt står och stampar. Han låter också läsaren mitt i
bokens andra del rikta till författaren följande berättigade
förebråelse: “Det här går för långt! Ni har redan narrat
mig att genomläsa över 160 sidor på andra delen av er
bok, och ändå står jag på samma punkt. Nog går
munlädret, det höra vi; men hur det vänder sig med er
historia, se det är och blir en hieroglyf.“ Det vittnade
åtminstone om självkännedom. Dahlgren var i det stora
hela en improvisatör med en ledig, ofta alltför ledig
berättartalang, han tog sig det konstnärliga mycket lätt och
ägde en viss svaghet för det överdrivet enkla, falsknaiva,
varjämte han själv hade för roligt åt sina lustigheter och
anslog en ton av “bon camarade“, som i längden verkade
tröttande och som fann en dräpande kritiker i Runeberg.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>