Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Naturvetenskapen, ekonomien och de humanistiska vetenskaperna - Historia - Äreminnet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
utan påverkan från Holberg, gör honom nu mera läsbar
än samtidens beundrade, men onaturliga
äreminnesförfattare, t. o. m. än Dalin. Men i grunden stå båda på
samma ståndpunkt. Ej heller Lagerbring kunde frigöra
sig från tidevarvets böjelse att i tid och otid moralisera,
och liksom Dalin saknade han allt sinne för tidspsykologien.
En viking på Ragnar Lodbroks tid bedömes därför av båda
på samma sätt som en 1700-talspersonlighet, medeltidens
mystik är för båda blott tokerier eller prästbedrägerier,
och lika obegripligt som medeltidens själsliv var för dem,
lika obegripliga voro ock forntidens sagor, myterna om
Odin, Svegder, Fjolner o. s. v. Allt detta fattas av dem
såsom mer eller mindre tillförlitlig historia. Men detta
åskådningssätt var i själva verket detsamma, som vi känna
från det fransk-klassiska dramat. I detta sökte man
med avsikt avlägsna all tidsfärg, allt “barbariskt“ för att
dess renare få fram det allmänt, abstrakt mänskliga, och
Racines greker, romare och turkar hava därför inga drag,
som erinra om den tid, i vilken de levde, och den
nationalitet, de tillhörde.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>