- Project Runeberg -  Huvuddragen av Sveriges litteratur / 1. Forntiden-Stormaktstiden /
148

(1917-1918) [MARC] Author: Henrik Schück, Karl Warburg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Stormaktstiden - Franskt inflytande

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Giv Gud ditt hjärta, konungenom din tro,
Giv Gud din själ och giv din kung gods, liv och blod,
Giv Gud och kung var sitt. Si, så får fanen intet!


Dalstierna kunde ock skriva dikter, som icke offrade åt
tidens förvända smak och i vilka han blott var en enkel
och naturlig svensk skald — så i det ypperliga, på
Dalslandsdialekt skrivna bondekvädet Giöta Kiämpa-Wisa om
Kåningen å Herr Pädar
, där han i allegorisk form
skildrar slaget vid Narva. Förebilden var den gamla svenska
balladen, sådan denna nu blivit, sedan den sjunkit ned
till en bondsk folkvisa och ej längre sjöngs vid dansen i
de högadliga samkvämen. Och i dikten märker man ock
spåren av den svenske bondens trägna bibelstudier. Efter
mönstret av “jungfrun Israel“ skildras det omstridda
Narva såsom en “skön jungfru“, dikten börjar med en
efterbildning av Nebukadnezars bekanta dröm i
Danielsboken och slutar nästan såsom en psalm. Det hela klingar
glatt och hurtigt såsom en äkta svensk bondvisa, och
långt fram i tiden var också Dalstiernas Kämpavisa den
svenska allmogens käraste dikt.

Franskt inflytande.



Marinismen var för övrigt blott en övergående
moderörelse inom vår litteratur, och med 1700-talets första år
hade man redan övergivit den. Den var dock ett ganska
naturligt led i utvecklingen. Med Stiernhielm hade man
för första gången uppställt den fordran, att en dikt skulle
vara ett konstverk, först genom honom fick man blicken
öppen för den poetiska formens betydelse, men smaken
hade ännu ej hunnit stadga sig, och det var därför
naturligt, både att man kom att lägga en överdriven vikt
vid själva formen, lösgjord från innehållet, och att man
skulle slå över i onatur. Men denna poesiens
barnsjukdom botades genom ett annat inflytande, som kom
ungefär samtidigt med marinismen och som ganska snart
besegrade denna. Det var inflytandet från den franska
litteraturen.

Redan med Malherbe i början av 1600-talet kan
franskklassicismen sägas vara i det närmaste utbildad, och den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:16:12 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/huvudrag/1/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free