- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
195

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Tankens Former (Kategorier) - C. Formale Kategorier - b. Kvalitetsforhold (og deres Reduktion) - 3. Grad

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

C. Formale Kategorier, b. Kvalitetsforhold. 195
maales fysisk set ved den Vejlængde, en Masse flyttes. Der
dannes saa en Talrække, svarende til de forskellige Længder,
og Analogiseringen kan nu gaa sin Gang, idet den vundne
Talrække paralleliseres med Forskelsrækken af vore kvalita
tive Tilstande. Hvis vi slet ingen fra disse Tilstande forskel
lig Maalestok havde, vilde Begrebet Grad ikke kunne dan
nes. Begrebet Grad forudsætter her ikke blot Talbegrebet,
men ogsaa et Bum, der kan maales.
Kant lægger i sin iøvrigt udmærkede Fremstilling af
Kategorien Grad (Intensitet) Vægten paa, at der kan dannes
Kvalitetsrækker, som ende med et fuldstændigt Ophør af
Fornemmelsen. *) Men ingen saadan enkelt Række kan være
afgørende. Der behøves en Sammenligning med en anden
Række, som frembyder en fuldkomnere og klarere Bestem
melse af Leddene og af deres indbyrdes Forhold. Og her
staar Talrækken og Rækken af Steder i Rummet som For
billeder. Kant har her ikke anvendt Analogibegrebet, skønt
der her var ligesaa god Grund dertil som ved Kausaliteten
(smlgn. 75). Det er kun i Tillid til Analogiens Anvendelighed
og Gyldighed, at vi, som Kant træffende siger, kunne fore
gribe (antecipere) Erfaringen ved Opstilling af den Sætning,
at alle Erfaringer ere intensive Størrelser.
Naar Begrebet Grad anvendes paa selve Bevidsthedsvirk
somheden, som f. Ex. naar vi tale om, at den psykiske Energi
kan have forskellig Styrke, er det, som vi allerede have ud
talt (se 2; 7), Analogien med det fysiske Energibegreb, der
leder os. Det er psykisk set den Mangfoldighed og Fbrskellig
artethed, der sammenfattes, og den Inderlighed, hvormed
Sammenfatningen sker, der kan have mange Grader. Enhver
Tilstand af psykisk Arbejde har sin ejendommelige Klang
farve, og kun ad Omveje, gennem Eftertanken kan den Syn
tese, der har virket i den, spores. Og ligesom vor Varme
fornemmelse ofte synes os at have en langt større Styrke",
end den Grad af Varme, der faktisk har været tilstede, saa
ledes kan der ogsaa undertiden (og maaske meget ofte)opstaa
en Følelse af Anspændelse og Anstrengelse, der i Virkelig
*) Krilik der reinen Vernunft2 p. 217 f.
13*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free