Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kinas störste kejsare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
De skriftlärde hade så mycket svårare att
reda sig mot buddismen, som dess läror och
sedvänjor smittade äfven inom deras egna led.
För östasiatema bestå inga så skarpa
skiljolinjer emellan olika trosformer som hos oss.
Deras religioner känna ej det bud, som var
gifvet åt Israel: »Du skall inga andra gudar
hafva för mig». Ingen af deras profeter eller
tänkare har fördristat sig till någon så
hänsynslös förkunnelse som Islams: »Det är ingen gud
förutom Allah». Att människan kan ha lof
att samtidigt sälla sig till olika trossamfund,
förefaller dem i och för sig ingalunda
orimligt. Buddismen känner inga hedningar, ingen
oåterkallelig omvändelse från undermåliga
kulter, utan famnar dem alla i sitt vidöppna
sköte eller nöjer sig med sina frälsningslöftens
anammelse vid lägliga tillfällen äfven af
annorstädes upptagna hjärtan. Den tongifvande
kinesiska samhällsläran kan fördraga många
dåraktiga fromhetsåthäfvor, många villfarande
påfund, blott tillika förfädrens gudsdyrkan och
offer regelbundet upprätthållas och de
medborgerliga plikterna noga åtlydas och häfdas
af dem det vederbör. Det må klandras,
fruktas och bekämpas som ett litteraturens förfall,
om vidskepelse och svärmiska teorier insmyga
sig bland de lärde och bringa den gamla
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>