- Project Runeberg -  Den store Humor : en psykologisk Studie /
42

(1916) [MARC] [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Humor som Totalfølelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

42 HARALD HØFFDING
rous", maa efter Sammenhængen den Egenskab, der tænkes paa
være Stædighed. Naar Hamlet ved Efterretningen om Skuespil
lernes Ankomst bl. A. lover, at «the humorous man" skal faa Lov
at udføre sin Rolle i Fred, tænkes der sandsynligvis paa, hvad vi
vilde kalde en Karakterskuespiller, særligt paa en Fremstiller af
paafaldende, extravagante Karakterer. Dowden tænker (i sin Ud
gave af Hamlet, Noten til 11, 2, 340) paa Karakterer som Jacques
og Mercutio.
Hvad enten man ved Ordet humorous nærmest tænkte paa Væ
gelsind x) eller paa Ensidighed, betyder det en Enkeltfølelses Herre
dømme. Det har endnu ikke faaet den Betydning af en sammensat,
gennem modsatte Elementers Brydning opstaaet Følelse, som for
beredes i Løbet af det attende og bestemt fastslaas i det nittende
Aarhundrede.2)
Det er Shakespeares Kunst, der for en væsentlig Del har banet
Vejen for denne nye Betydning og for Forstaaelsen af det ejendom
melige sjælelige Fænomen, der ligger til Grund for den. Udadtil
fremtræder denne Forstaaelse i den geniale Maade, paa hvilken
han har indarbejdet det ældre Skuespils Clownvæsen i en stor tra
gisk Handlings Helhed. Livets modsatte Strømme forenes i
Shakespeares Kunst til en mægtig Flod. Spøg og Alvor, Latter og
x) Holberg forudsætter hos «den Vægelsindede" en pludselig Skiften
af Stemninger, uden at den foregaaende faar nogen Indflydelse paa den
følgende Karakter. Dette maa vel forstaas saaledes, at Lucretia sættes
i Stemning ved den mindste Anledning, og at den saaledes vakte Stem-
ning kommer til at farve hele Tilstanden. Paa en interessant Maade har
Johanne Louise Heiberg (Et Liv genoplevet i Erindringen 3 II p. 27—31)
hævdet Nødvendigheden af mimisk Motivering af Overgangen fra et
«Sind" til et andet og henvist til de smaa Antydninger af saadanne
Overgange, Texten ved nærmere Undersøgelse frembyder. — Efter Bur-
ton’s Beskrivelse vilde Lucretia være at kalde „humorous": «sometimes
profoundly laughing, and then again weeping without a cause" (Anatomy
of Melancholy I, 3, 1, 2). — En af successiv Dobbeltbevidsthed lidende Pa-
tient, som Morton Prince har iagttaget, og som efter sin Helbredelse selv
har beskrevet sin Sygdom (B. C. A.: My Life as a Dissociated Persona-
lity. Boston 1909) kunde pludseligt og uden ydre Anledning faa en helt
anden Karakter, der ytrede sig i Miner, Optræden, Tale o. s. v., og det
saaledes, at den ene Tilstand ikke havde nogen Erindring om den anden.
2) Se nærmere herom nedenfor § 47—50.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhhumor/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free