- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
250

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Individuel Etik - XII. Hengivelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Pædagogik udspringer netop af Sandhedskærligheden. Mod denne strider
det kun, at man ved Akkomodationer og Omtydninger vedbliver
at bruge Ord, der kun have Betydning, naar der bag dem ligge
helt andre Tanker end de, man faktisk har. Paa det religiøse,
det politiske og det sociale Omraade er der rigelig Anledning
til at vise denne Art af Sandhedskærlighed — Ærlighedens
Sandhedskærlighed — i Modsætning til uhæderlige Kompromiser.

Men dybere end dette Forhold ligger Forholdet mellem Tanken
og Personligheden. Det kommer her an paa, om Tanken
virkeligt er Personlighedens Ejendom. Sandhed betyder her personlig
Sandhed
, Overensstemmelse mellem Tanken og Personligheden,
en Overensstemmelse, der fremkommer ved, at Tanken
mødes med levende Tilslutning fra det Centrale i Personligheden,
og at dens Anerkendelse er Frugt af Selvvirksomhed, ikke af
blind, passiv Modtagen. Poul Møller gik endog (i sine
Fragmenter om Affektation) saa vidt, at han sagde: »Ingen
Livsytring har Sandhed, uden deri ligger skabende Selvvirksomhed«.
Affektationen bestaar for ham i, at man optager Tanker i sig
uden at gøre dem til sin virkelige Ejendom, eller rettere til sit eget
Værk. Men Affektationen udelukkes jo dog, hvor Tilslutningen
er selvvirksom, uagtet Selvvirksomhed ikke altid kan siges at
være »skabende«. Der maa jo desuden ofte være Overgangstider,
hvor de nye Tanker (hvad enten de ere frembragte af Andre eller
af Personligheden selv) endnu ikke ere blevne personlig Ejendom,
og det vilde være uretfærdigt at stemple Tilstanden i saadanne
gærende og søgende Tider som Affektation. Søren Kierkegaard
har fortsat Poul Møllers fragmentariske Tænkning ved
sin lidenskabelige Betoning af det subjektive Forhold til de Tanker,
der bestemme Livsanskuelsen. Han fordrede paa disse Punkter
en Tænken »med Hjertekulen«, — en »subjektiv Tænken«,
en »Tænken i Existens«, en Tænken, der gaar i Et med en Villen.
Derved har han indført en stor Værdimaaler: Livsanskuelserne
ere at prøve ikke blot efter deres objektive Indhold, men
særligt efter den Rod og det Tag, de have i de Personligheder,
som hylde dem; — og omvendt bestaar det at hylde en Livsanskuelse
nu ikke mere i at vugge sig i visse Tanker eller Trosartikler,
men i at leve og dø paa dem som det inderligste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0272.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free