Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Individuel Etik - XII. Hengivelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Noget. Den Tillid, man viser dem, kan blive Spiren til deres
egen Selvtillid. —
Den højsindede Kærlighed er ikke betinget ved, hvad Individet
selv har modtaget eller lidt. Det er det fulde og rige
indre Liv, der gør, at den Højsindede ikke ændrer sin Færd
paa Grand af Andres Raahed, Utak eller Fjendskab (Smlgn. IX,
1). Den er Følelsesudtrykket for Slægtens Enhed; men denne
Enhed kan ikke ophæves ved, hvad der end kan ske. Det var
et vigtigt Gennembrud i Slægtens etiske Udvikling, det vigtigste
Skridt paa Vejen til den almindelige Menneskekærlighed, da man
begyndte at hæve sig over den Sætning, som udtrykker det
barbariske Udviklingstrins Standpunkt: du skal elske din Ven og
hade din Fjende! Det var en Dualisme af Kærlighed og Had.
Indenfor den europæiske Verden finde vi i Platons Skrifter
(Kriton, Gorgias, Statens første Bog) for første Gang[1] en helt
anden Grundsætning opstillet: »man skal aldrig paaføre Ondt
uden som opdragende Straf, og det er bedre at lide Uret end
at gøre Uret«. Sætningen indføres med stort Eftertryk og med
fuld Bevidsthed om dens Modsætning til den gængse Tænkemaade.
»Det véd jeg godt«, siger Sokrates i Platons Kriton
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>