- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
230

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Individuel Etik - XI. Selvhævdelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Lidenhed[1].
Han føler sig paa én Gang stor og lille. Den sande
Selvfølelse faar derved et Præg af Humor.

13. Man hævder ikke sin Selvstændighed ved ængsteligt
at holde al fremmed Indflydelse borte. Jo mere Stof, et
Menneske kan behandle og tilegne sig, desmere vil han kunne lægge
sin Ejendommelighed for Dagen. Den sande Selvstændighed
viser sig netop ved at kunne fordybe sig i et rigt Indhold. De
mest originale Mennesker ere gerne mest villige til at anerkende,
hvad de have lært af Andre. Marcus Aurelius begynder
sit Skrift med at opregne alle dem, som have havt Indflydelse
paa hans Udvikling. Goethe, der som Faa havde Ret
til at føle sin Selvstændighed, siger (i en Samtale med Eckermann):
»Man taler om Originalitet; men hvad vil det sige!
Saasnart vi blive fødte, begynder Verden at virke paa os, og
det gaar saaledes lige til Enden. Og hvad kunne vi overhovedet
kalde vort Eget uden Energien, Kraften, Villien! Hvis jeg
kunde sige Alt, hvad jeg skylder store Forgængere og
Medlevende, saa vilde der ikke blive Meget tilbage«.

Ofte mener Individet kun at kunne hævde sin Selvstændighed
ved at trække sig tilbage til Følelsen og beraabe sig paa
den. Følelsen har noget mere Individuelt ved sig end Tanke
og Handling. Men naar Individualitet ikke skal være det Samme
som Isolation, og naar den Ensidighed og Begrænsning, som
hvert enkelt Individ altid lider af, skal kunne suppleres, saa
maa det ikke blive ved den mystiske Beraabelse paa Følelsen,
men Ejendommeligheden maa lægge sig for Dagen i Tankens
og Villiens Arbejde. — Overspændt Følelse af den egne
Personlighed uden Forstandskraft som Modvægt er et hyppigt
Karaktertræk hos Sindssyge[2].

14. Ydre Selvstændighed er nødvendig for, at den indre
ret kan være tilstede. Afhængighed af Andre medfører Skranker
for den frie Bevægelse og Udfoldelse af Kræfterne. En


[1] Smlgn. Goethes Selvvurdering
(i en Samtale med Eckermann. 30.
Marts 1824). Man havde villet sidestille Tieck med ham som Digter.
Dertil siger Goethe, at det vilde være det Samme, som hvis han selv
vilde stille sig ved Siden af Shakespeare.
[2] Maudsley:
Pathologie de l’esprit. Trad. de I’anglais. p. 228 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free