- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
74

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


c. Professor Kroman er enig med mig i, at man ikke kan
komme udenom Værdibegrebet, og at der ved alle etiske Domme,
som fældes i det virkelige Liv, medvirker et Følelseselement af
afgørende Betydning: »Udtrykket »for—Skyld« kan med Mening
kun bruges overfor et følende Væsen«. (p. 52). Men han
er overbevist om, at Mennesket »til Syvende og Sidst« maa forbinde
de forskellige Følelseselementer paa modsigelsesfri Maade.
Den rette Handlen, den, som den ideale Samvittighed kræver
og anerkender, vil være »den med Menneskets inderste blivende
Væsen overensstemmende, den til Syvende og Sidst modsigelsesfrie«
(p. 37). Det Etiske er ingen historisk Tilfældighed, men
»noget med Menneskets inderste blivende Væsen nødvendigvis
Sammenhængende, et i alle væsentlige Træk konstant Udslag
af det for samtlige Individer fælles Grundlag« (p. 44).

Det er ubestrideligt, at naar der gør sig en Modsigelse gældende
mellem forskellige Interesser eller Tendenser, maa der
opstaa en Trang til at skaffe den af Vejen, enten ved et Valg
imellem Modsætningerne eller ved en Harmonisering af dem.
Saaledes virker Modsigelsen fremaddrivende. Men det store
Spørgsmaal er netop, om Modsigelsen er til Stede i det enkelte
Tilfælde, og i hvilken Grad den mærkes. Og det er her,
Erfaringen, den psykologiske og historiske Erfaring, viser os
overordentligt store Forskelligheder. Disse Forskelligheder ere
ingenlunde historiske Tilfældigheder. De maa antages at have deres
bestemte Aarsager, som det er Psykologlens og Historiens
Opgave at finde. Man har ingen Ret til at gaa ud fra, at alle
Følelsestendenser findes hos ethvert Menneske i en saadan Grad
af Udvikling, at det nu kun skulde gælde at forene dem paa
en modsigelsesfri Maade. Derfor kan jeg ikke komme saa let
over de forskellige Stadier og Standpunkter, som min Kollega.
Jeg har ganske vist søgt at godtgøre, at Lombrosos bekendte
Teori om Forbrydermennesket ikke kan begrundes ved

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free