- Project Runeberg -  Strindberg. En ledtråd vid studiet av hans verk /
469

(1921) [MARC] Author: Erik Hedén
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

känt vetenskaplig rang. — Därmed är 70-talets, det
ungdomsfriska sökandets och det hårda uppstigandets period
avslutad.

Så kommer Strindbergs utomordentligt fruktbara
80-tal. Det börjar märkligt nog med en historiskt-romantiskt
halvperiod som inledes 1880 med Gillets
Hemlighet
. Strängt taget slutar den med år 1883 och med
boken Sömngångarnätter. Men gränsskelet
sättes dock bättre strax efter Giftas-processen, alltså i och
med slutet av år 1884, då Strindbergs lyckliga tid var
slut och den svåra tiden började. Perioden innefattar
historiska eller romantiska eller lyriska verk som
Lycko-Pers Resa, Svenska Öden och Äventyr
(de
två första delarne), Svenska Folket i Hälg och
Söcken samt Dikter. Livsåskådningen är nu åter
frisinnat religiös (mer religiös än under slutet av 1870-talet)
och tvivlet på demokratin har försvunnit. Strindberg blir
nämligen klar socialist och känner sig helt som
underklassens taleman. Den skarpt framträdande kritiken av det
maktägande samhället (särskilt i Likt och Olikt)
giver inom kort romantiken ett realistiskt inslag. Starkt
framträder detta redan i Det Nya Riket och sedan,
mot periodens slut, i Utopier och Giftas I. Den
redan under förra perioden tydligt framträdande
kulturkritiken har nu skärpts till en rent Rousseauansk tro på
landsbygden och naturen. Denna period är Strindbergs
ljusaste.

Den andra 80-talsperioden är de stora och svåra
brytningarnes tid. Den är framför allt, i livet som i dikten,
behärskad av tanken på kvinnan. Under förra perioden
kritiskt sympatisk mot kvinnorna och kvinnorörelsen, blir
Strindberg nu världslitteraturens mest utpräglade
kvinnohatare, som dock omöjligen kan leva kvinnan förutan.
Dessutom övergår han från den mest absoluta tro på
naturen till en lika absolut tro på kulturen. Han övergår
i samband därmed från bondeförhärligande till
bondeförakt. Han övergår från radikal socialism först till radikal
demokrati utan socialism samt därefter till en våldsam,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:41:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hestrindbg/0469.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free