Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 2. Bygnadskonst, bildhuggeri, målning
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Sålunda är hela huset med sina arkitektoniska prydnader, alltsammans
af ren pentelisk marmor, ädelt, enkelt och storartadt. Men genom Phidias’
snille har bildhuggarkonsten här sammansmält med bygnadskonsten, och
med få drag uppenbarat det ädla verkets djupsinniga betydelse. Vi stiga
nu närmare för att betrakta och tyda dess gafvelfält.
Vi stå nu framför den östra hufvudingångens stora pelare och höja
blicken längs pelarskaften upp till architraven, bjelklagrets nedra kant. Den
prydes med gyllene sköldar, tacksamma menniskors fromma gåfvor. Nu
kommer frisen med sina metoper, hvilka äro prydda af rikt bildhuggeri, samt
slutligen det af taket begränsade gafvelfältet. Här äro ej gestalterna längre
arbetade i relief utan framstå alldeles fritt. Der sitter Zeus’ på sin thron,
framför honom står den ungdomliga gudinnan, de andra gudarna äro
fördelade till höger och venster, men allas blickar äro vända mot midten, der
vishetsgudinnan för första gången framträder midt bland dem. På ena
sidans yttersta kant uppstiger solguden med sina hästar ur hafvet, vid den
andra kanten återvänder han dit tillbaka. Det är den första dagen i
Athenes lif.
Basrelief: Amazonslagtningen. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>